محتوای اورجینال مطابق استانداردهای تولید محتوای قدرتمند، تهیه و آماده می شود. اصول تولید محتوای اورجینال با سایر محتواها، متفاوت است. به نوعی می توان گفت که اصول این نوع تولید محتوا، درست و حسابی می باشد. در این مقاله، قصد داریم محتوای اورجینال، محتوای یونیک، محتوای بازنویسی شده و محتوای کپی شده را خدمت شما عزیزان، معرفی و آن را با یکدیگر، مقایسه کنیم. توصیه می شود برای تولید محتوای یونیک به متخصصان حرفه ای مراجعه کنید. از قدیم گفته اند “کار را به کاردان بسپار”. جهت آشنایی بیشتر با انواع محتواها، با ما در ادامه همراه باشید!
فهرست مطالب
- منظور از محتوای خوب چیست؟
- یک محتوای خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
- محتوای اورجینال چیست؟
- محتوای یونیک چیست؟
- مقایسه محتوای یونیک با محتوای بازنویسی شده
- مقایسه محتوای یونیک با محتوای کپی شده
- مقایسه محتوای بازنویسی شده با محتوای کپی شده
- ویژگی های محتوای اورجینال چیست؟
- سخن پایانی
منظور از محتوای خوب چیست؟
همهٔ ما بارها و بارها از افراد مختلف شنیدهایم که اصلیترین و تنهاترین راه برای گرفتن رتبههای عالی در موتورهای جستجو داشتن محتوای باکیفیت یونیک است؛ بسیاری از افراد هنگامیکه با این جمله مواجه میشوند، شروع میکنند محتوای یونیک تولید میکنند بهنحویکه تابهحال نسخهای از آن در دنیای وب وجود نداشته است؛ اما پس از مدتی تلاش متوجه میشوند که هیچ پیشرفتی در سئو خودشان نداشتهاند و در اینجاست که احساس میکنند محتوا دیگر جواب نمیدهد!
بسیاری از ما تصور میکنیم که محتوای خوب، صرفاً به معنای یونیک بودن چیزهایی است که در سایت مینویسیم و درصورتیکه این کار را انجام دهیم، قطعاً موتورهای جستجو عاشق ما میشوند و رتبه ما را بالا میآورند!
درواقع یونیک بودن یکی از فاکتورهایی است که باید هنگام بررسی کیفیت یک محتوا موردبررسی قرار داد؛ زیرا بدون آن بقیه فاکتورهای تأثیر چندانی برایتان نخواهند گذاشت زیرا موتورهای جستجو بهشدت از محتوای کپی شده متنفرند. اما علاوه بر این، شما باید به موضوعات دیگری همچون خوانایی و روان بودن محتوا، اطمینان از حل شدن مشکل کاربر، لحن مناسب، توضیح ساده مفاهیم و … توجه کنید تا بهصورت کلی بتوان آن را بهعنوان «خوب» نامگذاری کرد.
یک محتوای خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
تا به اینجا فهمیدیم محتوای خوب، صرفاً محتوایی نیست که یونیک باشد و علاوه بر آن، باید ازنظر سایر ملاکهای کیفیت نیز بهینهسازی شده باشد، حالا و با توجه به توضیحات بالا، ملاکهای مختلف برای سنجش یک محتوای باکیفیت را برایتان میآوریم.
اورجینال
چه در حالی نوشتن یک توییت باشید و بخواهید در آن عکس یا فیلمی قرار دهید یا بخواهید در وبلاگ خودتان و برای مخاطبان یک تصور به اشتراک بگذارید، اورجینال بودن محتوا بسیار اهمیت دارد.
بااینکه در ایران هیچکس به قانون کپیرایت اهمیت نمیدهد و شما بدون اینکه به مشکلی بخورید میتوانید محتوای دیگر کاربران را کپی کنید، اما این کار علاوه بر اینکه اخلاقی نیست، در دنیای سئو نیز مشکل برایتان ایجاد میکند. بنابراین اگر نیاز دارید که عکسی در محتوا قرار دهید، حتماً آن را خودتان بسازید.
نکته مهم بعدی راجع به اورجینال بودن خود محتوا است؛ درواقع محتوایی خوب است که بر اساس تجربههایی که خودتان تابهحال داشتهاید نوشتهشده باشد نه اینکه از دیگر وبسایتها کپی یا تقلید کرده باشید!
راهکارهای زیر میتوانند در افزایش میزان تازگی محتوای شما اثرگذار باشند:
- از تجربههای شخصی خودتان برای داستان محتواها استفاده کنید (مثلاً در مقالهای مانند آموزش تولید محتوا، بگویید درگذشته خودتان چه مشکلاتی در این زمینه داشتهاید)
- سعی کنید محتواهای تولیدی شما خاص باشند (ویژگی داشته باشند که بقیه وبسایتها ندارند)
- با سایر اعضای تیم به ایده پردازی بپردازید تا ایدههای جدید برای محتوا به دست آورید
قابلاجرا
شما همواره برای اینکه محتوای خوب داشته باشید، باید سعی کنید مخاطبان را به قدمهای عملی بعدی که باید انجام دهند هدایت کنید. درواقع یک محتوای خوب، محتوایی است که کاربر را به عملگرایی تشویق میکند و او را مجبور میکند یک اقدام را به سرانجام برساند. همیشه سعی کنید محتوایی که مینویسید کاملاً عملی باشد و طوری نوشته شود که کاربر پس از نوشتن آن دقیقاً بداند باید چه عملی کند.
برای اینکه محتوایتان عملی باشد، کارهای زیر را انجام دهید:
- دکمههای فراخوان یا Call to action را در دسترس کاربران قرار دهید و از آنان بخواهید که کاری انجام دهند
- مخاطبان را به محتواهای بعدی که باید مطالعه کنند هدایت کنید (مانند هدایت از صفحه سئو کلاهسیاه به کلاهسفید یا سئو داخلی به سئو خارجی)
- بهصورت مستقیم به مخاطب گوشزد کنید که باید چهکاری انجام دهد (مثلاً در مقاله آموزش ساخت بک لینک، میتوانید به آنان بگویید که یک لیست از بک لینکهای رقیبان به کمک ابزار X به دست آورند)
پاسخدهنده به سؤالات
عنوان این مقاله «محتوای خوب چیست» است و در سرتاسر آن ما در حال تلاش برای پاسخ به این سؤال هستیم. درواقع اینکه محتوای شما بتواند به سؤالاتی که مخاطبان دارند پاسخ دهد، یکی از اصلیترین ویژگیهای یک محتوای خوب شناخته میشود.
اگر به کارهای روزمره خودتان و سؤالاتی که در گوگل میپرسید توجه کنید، میبینید که صرفاً وبسایتهایی در رتبههای مناسب قرار دارند که میتوانند بهخوبی مشکل شمارا برطرف کنند و شما پس از مطالعه آنان، دیگر نیازی به بقیه وبسایتها نخواهید داشت. هنگامیکه محتوای خوب تولید کنید که به سؤالات پاسخ میدهد، به دو چیز میرسید؛ یک اینکه مخاطبان عاشق شما میشوند و دو اینکه رتبههای بسیار بالایی در موتورهای جستجو به دست میآورید.
برای این منظور، اقدامات زیر میتوانند برایتان مفید باشند:
- برای اینکه بدانید مخاطبانتان در چه زمینههایی اطلاعات کمی دارند، تحقیق کنید (نظرسنجیها، شبکههای اجتماعی مرتبط و…)
- بخشی از محتوای وبسایت خودتان را به پاسخ به سؤالات متداول اختصاص دهید که ممکن است برای هر فردی رخ دهد
دارای منابع درست
هیچکس دوست ندارد محتواهایی را مطالعه کند که دارای منابع نادرستی هستند. درواقع تولید چنین محتواهایی باعث میشود که بهمرورزمان مخاطبان اعتماد خودشان نسبت به شمارا از دست بدهند که اینیکی از بدترین اتفاقاتی است که میتواند برای یک کسبوکار رخ دهد. بنابراین همیشه از منابعی بهره بگیرید که کاملاً معتبر بوده و قابلتأیید هستند.
یونیک
آیا محتوایی که تولید کردهاید، بهصورت کاملاً اختصاصی نوشتهشده است؟ آیا با یک نگاه به آن میتوان متوجه شد که در نوشتن آن از دیگر وبسایتها تقلید نشده است؟
یکی از اصلیترین فاکتورهای برای محتوای خوب، یونیک بودن آن است؛ یعنی شما هنگام نوشتن آن برداشتی کاملاً متفاوت نسبت به آن موضوع ارائه دهید، به صورتی که تا به کنون در دنیای وب کسی مانند آن را ندیده باشد.
هنگامیکه شما چیز جدیدی برای ارائه نداشته باشید و صرفاً یکسری حرفهای تکراری که دیگران نیز گفتهاند را بگویید، رسماً هیچ ارزشی به مخاطبان ارائه نمیکنید و همین کافی است تا محتوای شما هیچ ارزشی نداشته باشد.
خلاصه و کوتاه بودن
یکی از اصلیترین فاکتورهای محتوای خوب و باکیفیت، خلاصه بودن آن تا حد ممکن است؛ درواقع شما باید سعی کنید محتوایی تولید کنید که با کمترین توضیحات ممکن، به بهترین نحو مشکل مخاطبان را برطرف میکند. این موضوع امروزه دارای اهمیت بسیار بیشتری نسبت به گذشته است زیرا مخاطبان دیگر حوصله مطالعه مقالههای طولانی را ندارند.
استفاده صحیح از گرامر
استفاده صحیح از قواعد گرامری زبان دارای اهمیت بالایی در نوشتن محتوا است و اگر بهصورت صحیح از این اصول استفاده نکنید، درصد خوانایی محتوا پایینتر میآید و درنهایت توانایی رتبه گیری شما از بین میرود. استفاده صحیح از ویرگول، علامت سؤال، علامت تعجب، دونقطه، حذف به قرینه لفظی و معنوی و …، همگی بخشی از این قواعد محسوب میشوند.
ساختار درست
هنگامیکه در حال نوشتن یک محتوا برای وبلاگ هستید، استفاده صحیح از فهرستهای نقطهای، فاصلههای خالی و …، همگی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. شما همواره باید سعی کنید از عناصر مختلف در محتوایتان استفاده کنید تا از این طریق میزان خوانایی آن را بالا ببرید و مخاطب هنگام دیدن حجم بالای آن وحشت نکند و تا پایان آن را بخواند.
جذاب و سرگرمکننده
علاوه بر تمامی فاکتورهایی که در بالا برای تشخیص یک محتوای خوب گفته شد، جذابیت و سرگرمکننده بودن آن نیز دارای اهمیت بالایی است. درواقع هیچکدام از کاربران شما دوست ندارد به مطالعه محتوایی بپردازد که خستهکننده و خشک است و این مورد باعث میشود که آنان بهسرعت وبسایت شمارا ترک کنند که یک عامل منفی در سئو شناخته میشود.
استفاده از داستانهای جالب یا مثالهای بامزه که مفهوم را بهدرستی میرساند، یکی از چیزهایی است که در این زمینه میتواند بهشدت کمکتان کند.
محتوای اورجینال چیست؟
محتوای اورجینال، کامل ترین و جامع ترین محتوای نگارش شده است. محتوای اورجینال، منحصر به فرد می باشد و مشابه آن را نمی توانید در هیچ کجا، پیدا کنید. جذاب ترین محتوای نگارش شده از نظر موتورهای جست و جوی Google و مخاطبان، محتواهای اورجینال هستند. محتواهای اورجینال، معجزه می کنند و بر روی کسب و کارها، تاثیر فوق العاده ای می گذارند. محتوای منحصر به فرد از نظر موتورهای جست و جوی گوگل، ارزشمند است. تولید محتوای منحصر به فرد در قالب متنی، تصویری و صوتی تهیه می شود. گمان نکنید که محتوای اورجینال فقط به محتواهای متنی گفته می شود. از این رو، برای تولید این نوع محتواها، نویسندگان و عکاسان و گرافیست ها همکاری می کنند.
محتوای یونیک چیست؟
به محتوای اورجینال، محتوای یونیک هم گفته می شود. وب سایت هایی که مجهز به محتواهای اورجینال هستند، از نظر عموم کاربران باارزش می باشند. انواع تولید محتوای یونیک که قابل اجرا می باشد شامل تولید محتوا ویژه صفحات وب سایت ها به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی، اسپانیایی و فرانسوی، عکاسی حرفه ای، تولید فیلم، موشن گرافیک، پادکست و گردآوری اطلاعات پراکنده می شود.
مقایسه محتوای یونیک با محتوای بازنویسی شده
گاها کاربران، محتوای اورجینال را با محتوای بازنویسی شده، یکسان فرض می کنند که این اشتباه ترین باور موجود، است. پیش تر راجب محتوای یونیک صحبت شد و اشاره شد که محتوای یونیک را نمی توان در سایر وب سایت ها مشاهده کرد. در حالی که محتوای بازنویسی شده را می توان در سایر وب سایت ها مشاهده کرد. محتوای بازنویسی شده به محتوای کپی، نزدیک است. برای نگارش و تهیه محتوای بازنویسی شده، نویسنده مطالب و مقالات مرتبطی را در سایر وب سایت ها، مطالعه می کند و با ایجاد تغییراتی در بیس محتواها، محتوای بازنویسی شده را آماده می کند. تغییراتی که بر روی محتوای اصلی ایجاد شود شامل تغییر کلمات، جابه جایی جمله ها و تغییر جمله بندی ها می شود ولی در کل، روح محتوای اصلی پس از بازنویسی، حفظ می شود.
بایستی نوع محتوا را ذکر کنید. قاعدتا ارزش محتوای یونیک و اورجینال فوق العاده بیشتر از محتوای بازنویسی شده است. محتوای اورجینال توسط نویسندگان، گرافیست ها و عکاسان حرفه ای تهیه می شود، در حالی که محتوای بازنویسی شده به راحتی توسط نویسندگان، گرافیست ها و عکاسان معمولی آماده می گردد.
مقایسه محتوای یونیک با محتوای کپی شده
محتوای اورجینال با محتوای کپی شده، قابل قیاس نیست. محتوای کپی شده، از نظر موتورهای جست و جوی گوگل، بی ارزش می باشد. برای تهیه محتوای کپی شده، نویسنده و گرافیست نیازی به خلاقیت ندارند، تنها کافی است که از محتواهای موجود در سایر وب سایت ها بهره مند شوند. در گذشته، تشخیص محتوای کپی شده برای موتورهای جست و جوی گوگل، سخت بود ولی امروزه، تشخیص محتوای کپی شده برای گوگل خیلی راحت است. در رتبه بندی و امتیازدهی وب سایت ها، کیفیت محتوا خیلی اهمیت دارد. مشابه محتوای یونیک و اورجینال را نمی توان در سایت های مشابه پیدا کرد، به عبارت دیگر، قبل از نگارش محتوای اورجینال، محتوای مشابهی وجود نداشته است. محتواهای کپی شده پس از انتشار محتوای اورجینال، تولید می شود.
در اصل، ابتدا محتوای یونیک وجود داشته است و سپس محتواهای کپی شده، خلق شدند. تفاوت محتوای اورجینال با محتوای کپی را می توان در رتبه بندی وب سایت ها به وضوح مشاهده کرد. در فضای دیجیتال مارکتینگ، محتوای یونیک باارزش تر از محتوای کپی شده و محتوای بازنویسی شده است. متاسفانه تهیه محتوای کپی شده، در فضای تولید محتوا، نوعی سرقت ادبی به حساب می آید.
مقایسه محتوای بازنویسی شده با محتوای کپی شده
فرق محتوای بازنویسی شده با محتوای کپی شده، در این است که محتوای بازنویسی شده تغییر یافته محتوای کپی شده، می باشد. برای نگارش محتوای بازنویسی شده، نویسنده چندین محتوای کپی شده را مطالعه می کند و سپس به یک جمع بندی می رسد. برای نگارش محتوای بازنویسی شده، بایستی نویسنده هر جمله محتوا را مطالعه کند و سپس با ایجاد تغییراتی در جمله، آن را مجددا نگارش کند. در محتوای بازنویسی شده، احتمال وجود کپی، زیاد است. تشخیص محتوای کپی برای موتورهای جست و جوی گوگل، با مفاهیم هم امکان پذیر است. مفاهیم هر محتوا بایستی پس از بازنویسی، حفظ شود. از این جهت، گوگل به راحتی محتوای بازنویسی شده را تشخیص می دهد و متن محتوا را کپی شده، اعلام می کند.
محتوای بازنویسی شده و محتوای کپی شده، هر دو جزو سرقت ادبی حساب می شوند. از نظر گوگل، رتبه بندی محتوای بازنویسی شده یه پله بالاتر از محتوای کپی شده است ولی در کل، این نوع محتواها بی ارزش هستند. این نوع محتواها به اعتبار وب سایت، خدشه وارد می کنند. توصیه می شود که با صرف هزینه کمی بالاتر به دنبال تولید محتوای اورجینال و یونیک باشید.
ویژگی های محتوای اورجینال چیست؟
1- عالی ترین محتوا برای سئو:
یکی از ویژگی های محتوای اورجینال، سئو پسند بودن آن، است. ربات ها و موتورهای جست و جوی گوگل، عمدتا به دنبال محتواهای اورجینال و یونیک هستند. برای تولید محتوای یونیک بایستی دانش و تخصص کافی داشته باشید و یا با مطالعه گسترده به دانش و اطلاعات مورد نیاز دست یابید.
محتوای اورجینال همیشه در صدر جست و جوها قرار دارد و جزو محتوای تاثیرگذار می باشد.
2- افزایش اعتبار بین رقبا:
روش های تولید محتوای اورجینال که با هدف رقابت با سایر نویسندگان، گرافیست ها و عکاسان می باشد، فوق العاده متنوع است. افراد با تولید محتوای یونیک، اعتبار خود را افزایش می دهند و توانایی های خود را به رخ می کشند. به عنوان یک اعتراف، بایستی گفت که تولید محتوای یونیک فوق العاده ارزشمند است که کار هر کس نیست!
3- بازنشر محتوا توسط مخاطبان:
پیش تر اشاره شد که محتوای اورجینال، مخاطب پسند و گوگل پسند است. مخاطبان، روزانه با تعداد زیادی محتوای کپی شده و بازنویسی شده، روبهرو می شوند که هیچ هیجانی ندارد. در عوض، رفتار مخاطبان با محتوای یونیک و اورجینال، کاملا متفاوت است و با نشر آن، دین خود را ادا می کنند.
سخن پایانی
اگر وب سایتی راه اندازی کرده اید که در یک زمینه، فعالیت دارد و نیاز به تولید محتوا دارد، از افراد متخصص و ماهر کمک بگیرید. افرادی که در زمینه فعالیت شما، دانش و مهارت دارند، بهترین گزینه ممکن می باشند. محتواهای خود را در قالب متنی، تصویری و صوتی تهیه کنید و در وب سایت خود، منتشر نمایید. کسب و کار خود را با جدیت آغاز کنید و از محتواهای یونیک استفاده نمایید. هر چند ماه، گوگل رتبه بندی های جدید را اعلام می کند و با هر آپدیت، وب سایت شما، بالاتر می آید.