آموزش تولید محتوا

تبلیغات خلاقانه چیست و چه تاثیراتی روی کسب و کارها دارد؟ + معرفی انواع تبلیغات خلاقانه برای بهبود کسب و کار

تبلیغات خلاقانه دقیقاً همان چیزی است که هر کسب و کاری برای افزایش فروش و توسعه برند به آن نیاز دارد. موفقیت یک کسب و کار در بهتر و بیشتر دیده شدن آن نهفته است و تبلیغات نقشی مهم در این موفقیت ایفا می کند.اگر کسب و کارتان به اندازه کافی دیده نشود، هیچ مشتری‌ای وجود نخواهد داشت. برای رسیدن به این هدف به تبلیغات خلاقانه و برنامه ریزی اصولی برای تاثیرگذاری حداکثری نیاز دارید. تبلیغ هدفمند یکی از مهمترین جنبه‌های افزایش فروش و توسعه کسب و کار است. تبلیغات خلاق بخشی تاثیرگذار از بازاریابی مدرن امروزی است. این مسیر نه تنها رشد مطلوبی را برای کسب و کارتان فراهم می‌کند، بلکه هزینه های آن در مقابل سودی که نصیبتان می شود ناچیز است.


فهرست مطالب


تبلیغات خلاقانه به چه تبلیغاتی گفته می‌شود؟

تبلیغات خلاق‌ تبلیغاتی هستند که در حافظه تصویری بیننده ماندگاری بیشتری داشته باشند. این نوع تبلیغات احساسات بیننده را تحریک و او را به خرید ترغیب می کند. تبلیغ هوشمندانه شبیه یک تبلیغ نیست. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تولید محتوا چیست را بخوانید. تبلیغ خلاق هدفمند عمل کرده و با ایجاد جذابیت بصورت غیر مستقیم اقدام به معرفی یک برند، محصول یا خدمات می کند.

تبلیغات خلاقانه

توضیح واضحتر اینکه تبلیغات خلاقانه تبلیغاتی است که ریتم و تصویر آن تا مدت‌ها از ذهن مخاطب پاک نشود. برای مثال اخیرا تبلیغی از تلویزیون پخش می‌شد که متعلق به شرکت ازکی بود، این تبلیغات تا اندازه‌ای خلاقانه طراحی شده بود که تا مدت‌ها تیکه کلام مردم در کوچه و خیابان شده بود. این سبک تبلیغات هوشمندانه با وایرال شدن در بین مردم تاثیرات به همراه دارد.

تبلیغات خلاق چه تاثیری در روند بازایابی و فروش کسب و کارها دارد؟

تبلیغات خلاقانه پتانسیل انتشار گسترده توسط مخاطبان را دارد. و می‌تواند رونق بی‌نظیری را به کسب و کار دهد. همانطور که پیش‌تر گفته شد تبلیغات جزئی از بازاریابی است ولی امروزه باید تبلیغ تا اندازه‌ای جذاب و مبتکرانه باشد تا در ذهن مخاطب ماندگار شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تولید محتوای صوتی را بخوانید. تبلیغاتی که حس خوبی را به بیننده منتقل می کند باعث محبوبیت برند شما خواهد شد. این محبوبیت تاثیر مستقیم بروی بازایابی و فروش گذاشته و مشتریان شما را افزایش می دهد. مجموع این فرآیندها می‌تواند موفقیت بسیار بالایی را در فروش کسب و کار داشته باشد و خلق درآمد بی‌نظیری را به صورت آینده‌دار رقم بزند.

تاثیر تبلیغات خلاق

تمام کار‌هایی که در زمینه بازاریابی و جذب مخاطب انجام می‌گیرد با هدف کسب سود بیشتر است. بنابراین بازاریابی هدفمند و همچنین تبلیغات در راستای آن یکی از مراحل فروش موفق خواهند بود. وقتی یک محصول جدید به بازار ارائه می‌کنید، آشنایی مخاطبان با محصول شما در گرو تبلیغات مناسب است. اطلاعات محصول می‌تواند به مشتریان در مورد تصمیم‌گیری برای خرید کمک کند، به این ترتیب می‌توان به افزایش فروش نیز‌ امیدوار بود.

از دست ندهید
ایده تولید محتوا چیست؟ چگونگی تشخیص هدف کابر + معرفی ایده‌های تولید محتوا

نقش تبلیغات خلاقانه در برندسازی محصولات و کسب و کارها چیست؟

تبلیغات خلاقانه فقط یک آگهی زودگذر نیست که با یک بار انتشار از بین برود. تبلیغات خلاق با یکبار انتشار هم تاثیر خود را گذاشته و می‌تواند تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی بماند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله استراتژی محتوا در اینستاگرام را بخوانید. این ماندگاری، محبوبیت و البته کیفیت برند شما می‌تواند یک مصرف کننده را تبدیل به سفیر ناخودآگاه شما کرده و در هر محفل مرتبطی نامی از برند شما به میان بیاورد.

این تاثیر مستقیم تبلیغ خلاق در خلق یک برند منحصر به فرد است و می‌تواند محصولات شما را به راحتی در جامعه بر سر زبان ها بیندازد. البته این فقط محدود به محصولی خاص از شما نیست و می‌تواند نام برند شما را به راحتی بر سر زبان‌ها بیاندازد. این موضوع بستگی به استراتژی شما در ایده پردازی و تدوین تبلیغات دارد.

اهمیت خلاقیت در طراحی بصری کمپین‌های تبلیغاتی چیست؟

طراحی بصری بعد از ایده پردازی فاکتور مهم در تبلیغات خلاقانه است. برخورداری از خلاقیت در طراحی سناریو تا اجرای عناصر گرافیکی تبلیغ بسیار مهم است. گاهی اوقات برای تولید یک تبلیغ خلاقانه ماه ها زمان برای تحقیق و ایده پردازی لازم است. برای رسیدن به بالاترین سطح نتایج از این تبلیغات باید برای طراحی بصری هم زمان کافی در نظر گرفت.

اهمیت خلاقیت در طراحی

در مثالی ساده فرض کنید به طراحی یک بیلبورد در سطح شهر نیاز دارید. اگر طراح شما بتواند به شکلی خلاقانه رفع نیاز مخاطب را از طریق محصول یا خدمات شما نشان دهد موفق عمل کرده اید. یا در مثالی دیگر فرض کنید قصد دارید یک تیزر تبلیغاتی برای معرفی محصول جدید خود تهیه کنید. ایده پردازی خلاقانه و ساخت متفاوت یک تیزر کمک می کند تبلیغ ویدیویی شما در فضای مجازی بدون هزینه اضافه وایرال شود. این اتفاق باعث می شود با صرف هزینه یک تبلیغ بارها و بارها برند شما دیده شود و تاثیر آن تا مدتها در ذهن مخاطب باقی بماند.

تبلیغات خلاق شامل چه ویژگی‌هایی است؟

اگر به دنبال تبلیغات خلاقانه هستید باید با ویژگی های آن آشنا باشید. با داشتن این اطلاعات می توانید اقدام به طراحی و پیاده سازی تبلیغات خلاق کنید. البته طراحی و اجرای این تبلیغات از عهده کسب و کارها بر نمی آید. کارشناسان و مجریان کاربلد این حوزه به شما کمک می کنند کمپین تبلیغاتی موفقی را تجربه کنید.

کمپین های تبلیغاتی با تحقیق بازار و جامعه هدف انجام می‌شود

مهم‌ترین مرحله طراحی یک کمپین تبلیغاتی خلاقانه تحقیق بازار و شناخت جامعه هدف و رقبا است. تحقیق بازار اگر به درستی انجام شود می‌توان سلیقه و نیاز مخاطب را درک کرده و نسبت به طراحی تبلیغ اقدام کرد. در اکثر کمپین‌های تبلیغاتی منحصر به فرد این مرحله ماه‌ها زمان برده تا با برنامه‌ریزی دقیق انجام شود.

از دست ندهید
تجربه مشتری CX چیست؛ چرا مهمترین اصل در کسب و کار است؟

تبلیغات خلاقانه برنامه ریزی دقیق برای اجرای دارند

بعد از مرحله تحقیق بازار نوبت به برنامه دقیق اجرایی برای شروع کمپین است. این بخش باید تا پایان مدت اجرای کمپین ادامه یابد. دقت داشته باشید در برنامه ریزی اجرایی باید هر موردی که نیاز هست دیده شود تا در زمان اجرای کمپین خلاقانه شما مشکلی ایجاد نشود. برنامه ریزی چه از بابت زمان چه بودجه‌بندی برای کمپین از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت. به یاد داشته باشید از کوچک‌ترین هزینه‌ها تا بزرگترین آنها را باید به صورت مرحله به مرحله برنامه‌ریزی کنید تا در اواسط کمپین با مشکل کمبود بودجه یا زمان مواجه نشوید.

تبلیغات خلاق ایده پردازی هوشمندانه دارند

و اما مهم‌ترین مرحله تبلیغات خلاقانه که ایده‌پردازی‌های هوشمندانه بر اساس تحقیقات بازار است. ایده پردازی مغز متفکر تبلیغ شماست. باید دقت داشته باشید ایده شما مبتکرانه و جدید باشد که مخاطب تا قبل از این نمونه آن را ندیده باشد.

 ایده پردازی هوشمندانه

این نوع ایده پردازی شما را به سمت خلق تبلیغی با ماندگاری بالا در ذهن مخاطب سوق می‌دهد. شاید ایده پردازی تبلیغ شما مدت‌ها زمان ببرد ولی به یاد داشته باشید که کاملا ارزشش را دارد. ایده پردازی خلاق تبلیغ می‌تواند تکان جدی به کسب و کارتان داده و مشتریان جدیدی را به سمت شما بیاورد.

نتایج و بازخوردهای تبلیغات پس از اجرا بررسی می‌شود

تبلیغات خلاقانه براساس بررسی نرخ تبدیل و بازخورد مخاطب انجام می شود. باید همواره در زمان اجرای کمپین با ابزارها و آمارهای مختلف این بازخوردها بررسی شود. طی اجرای کمپین از مخاطبین خود به صورت فیزیکی یا شفاهی بازخورد تبلیغ را گردآوری کنید. این نوع هدفمندی برای کسب مشتریان جدید بسیار حیاتی است و باید طی تحقیقاتی این اطلاعات جمع آوری شود. در نتیجه اگر نتایج کمپین معقول بوده و نرخ تبدیل قابل توجهی را کسب کند می‌توان تا مدتی به آن ادامه داد و یا تبلیغی خلاقانه در حول محور تبلیغ قبلی خلق کرد که تکمیل کننده تبلیغات گذشته است.

معرفی روش‌ های طراحی انواع تبلیغات خلاقانه، برای پیشی گرفتن از رقبا

برای این ‌که وارد بازار شوید و خودتان را به مشتریان و سایر رقبا بشناسانید، باید از روش ‌های آگاهی‌ دهنده گوناگونی بهره ببرید‌. یکی از اقداماتی که هر کسب ‌و کار باید بعد از شروع فعالیتش آن را انجام دهد، تبلیغات می‌باشد. ممکن است بسیاری از بیزینس ها در هنگام شروع روند فعالیت خود آن ‌قدر بودجه برای ارائه تبلیغات گوناگون نداشته باشند. در این شرایط برای ارائه‌ تبلیغات می‌توان از ایده ‌های خلاقانه بهره گرفت.

انواع تبلیغات خلاقانه به شما کمک می‌کنند تا هزینه ‌های خودتان را مبنی‌بر طراحی تبلیغات پایین‌تر بیاورید. در واقع شما با طراحی یک تبلیغ خلاقانه می‌توانید نتیجه مشابهی با طراحی ده تبلیغ معمولی داشته باشید. همین موضوع می‌تواند باعث موفقیت شما شود. توجه کنید که ذهن هر فرد توان ایده‌پردازی بسیار گسترده و شگفت ‌انگیزی را دارد، اما نکات تاثیرگذار در زمینه طراحی انواع تبلیغات خلاقانه نیز می‌توانند مانند همراهان متخصص به طراحان کمک کنند.

از دست ندهید
محتوای اورجینال چیست؟ + ویژگی محتوای خوب چیست؟

برای طراحی تبلیغ از تکنیک طنز استفاده کنید

نکته اولی که می‌تواند به شما کمک کنند به طراحی انواع تبلیغات خلاقانه بپردازید، استفاده از تکنیک طنز پردازی می‌باشد‌‌. شما می‌توانید از جملات و تصاویر طنز استفاده کنید تا مخاطب را  ترغیب کنید که ادامه‌ی تبلیغ ویدیویی شما را دنبال کند، و یا به‌ دنبال دیدن تبلیغات گوناگون از شما در سطح شهر باشد. با این روش علاوه‌ بر ایجاد حس خوب و خنده در مخاطبان، شما می‌توانید مطمئن باشید که برند و نام کسب‌ و کار شما برای مدت طولانی‌تری در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. این ماندگاری شاید در مرحله اولیه نکته کاربردی به ‌نظر نیاید، اما توجه داشته باشید که اگر شما از قبل نام برند خود را در ذهن مخاطبان تثبیت کرده باشید، هنگامی ‌که مخاطب برای مثال قصد خرید محصولات گوناگونی دارد، به ‌محض دیدن نام برند شما به‌ صورت ناخودآگاه به سراغ محصول برند شما خواهد رفت.

برای طراحی تبلیغ از تکنیک طنز استفاده کنید

همین موضوع باعث می‌شود فروش محصولات شما بیشتر شود و افراد راحت‌تر از خدمات شما بهره ببرند. به‌ طور کلی استفاده از تکنیک ‌های شوخی در میان انبوه زیادی از تکنیک‌ های جدی برای طراحی تبلیغات می‌تواند توجه افراد بیشتری را به سمت کسب‌ و کار و برند شما جلب کند. البته هنگامی ‌که شما قصد دارید از این ایده برای طراحی انواع تبلیغات خلاقانه استفاده کنید، باید یک حد و مرز مشخص را رعایت کنید. رعایت حد و مرز به شما کمک می‌کند تا از هیچ خط قرمزی عبور نکنید و در عین ‌حال از مخاطب خود خنده بگیرید.

به عناوین خود دقت و توجه زیادی داشته باشید

از دیگر نکات مهم برای طراحی انواع تبلیغات خلاقانه، استفاده از عناوین جذاب می‌باشد. در دنیای امروز تبلیغی می‌تواند مؤثر باشد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطلاعات زیادی را به مخاطب ارائه دهد. برای مثال اگر شما یک بیل‌بورد تبلیغاتی را در اتوبان اجاره کرده باشید؛ در بیشترین حالت ممکن تنها پنج ثانیه فرصت دارید تا اطلاعات مورد نیاز خودتان را به مخاطب ارائه دهید. 

از زمانی ‌که چشم مخاطب به بیلبورد شما جلب می‌شود، تا زمانی‌ که ماشین از بغل بیل‌بورد رد می‌شود؛ زمان طلایی شما برای به دام انداختن او میباشد. برای این که شما بتوانید از این زمان طلایی بیشترین استفاده را ببرید، ناچار هستید تا از عنوان ‌های بسیار جذاب و در عین ‌حال کوتاه استفاده کنید. سعی کنید کلمات کلیدی تاثیر گذاری را در تبلیغ خود استفاده کنید. این ‌موضوع  باعث می‌شود تا چشم و توجه مخاطب سریع‌تر به سمت شما جلب شود. هوشمندانه عمل کنید و بخشی از تبلیغ خود را بولد کنید که مطمئن هستید می‌تواند تاثیرگذاری زیادی روی مخاطب داشته باشد.

برای طراحی تبلیغ، به رنگ آن دقت داشته باشید 

فرقی نمی‌کند که شما قرار است بیل‌بورد، بنر، یا ویدئو طراحی کنید. تبلیغی که شما قرار است آن را در محیطی قرار دهید و یا در بستری بارگذاری کنید، باید دارای رنگ‌ های متناسب باشد. رنگ‌ بندی مهم‌ترین و تأثیرگذارترین فاکتوری است که هنگام طراحی المان‌ های بصری مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما باید به محیطی که تبلیغ قرار است در آن قرار بگیرد دقت کنید. در تبلیغات ویدیویی کار زیادی از دست شما برنمی‌آید. اما در زمینه تبلیغات بنری شما میدانید که بنر شما در چه محلی قرار است نصب شود. با توجه به محل نصب بنر ها سعی کنید که بیل‌بورد خود را بر اساس رنگ محیط طراحی کنید. 

برای طراحی تبلیغ، به رنگ آن دقت داشته باشید 

علاوه ‌بر این موضوع، تلاش کنید تا تضاد رنگی خوبی در تبلیغ خود داشته باشید و زیاد بیل‌بورد خود را شلوغ نکنید. شلوغ کردن بیلبورد باعث می‌شود تا مخاطب گیج شود و هیچ‌ یک از نکات تبلیغاتی شما را متوجه نشود. ما بیل‌بورد های زیادی را در سطح شهر می‌بینیم که در یک صفحه یکدست یک‌رنگ؛ جمله‌ای برای مثال پنج کلمه‌ای نوشته ‌شده است‌. این نوع بیلبورد ها تاثیر بسیار زیادی روی مخاطب می‌گذارند. پس با توجه به تاثیرگذاری این نوع بیلبورد ها، تلاش کنید تا قانون کنتراست رنگی و عدم شلوغی را رعایت کنید.

از دست ندهید
نحوه تولید محتوا برای سایت به چه صورت می باشد؟ + بررسی نحوه تولید محتوا برای سایت بر اساس استاندارد های سئو

برای طراحی تبلیغ خطای دید را جدی بگیرید 

خطا های دید یا به ‌عبارت ‌دیگر پارادوکس‌ های ظاهری یکی دیگر از تکنیک‌ های تاثیر گذار برای طراحی انواع تولید محتوا خلاقانه می‌باشند. این پارادوکس ‌ها در نگاه اول صحیح به ‌نظر می‌رسند اما با منطق ما انسان‌ ها سازگار نیستند. تحقیقات نشان می‌دهد که ذهن ما انسان ‌ها جذب معما های این‌چنینی می‌شود. یعنی هر انسانی با هر سن، جنس و سلیقه‌ای دوست دارد تا بیشتر به المان‌ های خطای دید دقت کند تا بتواند فاکتور های موجود در آن را از یکدیگر تشخیص دهد.

شما می‌توانید با استفاده از خطای دید تبلیغ خود را دوست‌داشتنی‌تر جلوه بدهید. همین موضوع می‌تواند تاثیر گذاری تبلیغ شما را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد. فاکتور خطای دید فاکتور بسیار تاثیر گذار و خلاقانه‌ای می‌باشد که شاید طراحی آن در دید اول کار سختی باشد. اما مطمئن باشید که اگر کمی به محیط اطراف و پیرامون کسب ‌و کار خود دقت کنید، می‌توانید از ایده‌ های خلاقانه‌ای که به ذهنتان می‌رسد بهره ببرید. 

با کلمات بازی کنید 

از دیگر جلوه‌ های بصری شگفت‌انگیز برای طراحی انواع تبلیغات خلاقانه، شکستن سنت‌ ها و بازی با کلمات و حروف می‌باشد. منظور ما از این ایده‌، این می‌باشد که شما تلاش کنید تا به فاکتور های تصویری موجود در حروف و کلمات دقت داشته باشید. در مرحله بعدی می‌توانید با تغییرات در این فاکتور ها، جذابیت بصری بسیار زیادی را ایجاد کنید.

با کلمات بازی کنید 

برای مثال اگر در زمینه تور گردشگری در تهران فعالیت می‌کنید، می‌توانید هنگام نوشتن کلمه «تهران» به‌ جای الف این کلمه، برج میلاد را قرار دهید. این مثال، یک مثال بسیار ساده و پیش ‌پا افتاده می‌باشد که می‌تواند ذهن شما را برای استفاده از این ایده کمی بازتر کند. توجه کنید که این تکنیک توسط طراحان تبلیغ در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی شرکت ‌های معروف جهانی مانند مرسدس‌بنز و مک‌دونالد نیز از این خلاقانه روش طراحی تبلیغ بهره میبرند.

از دست ندهید
بایدها و نبایدهای تولید محتوا در فضای مجازی و چرا تولید محتوا در فضای مجازی اهمیت دارد؟

داستان ‌سرایی را جدی بگیرید 

یکی دیگر از ایده ‌ها برای طراحی انواع تبلیغات خلاقانه داستان‌ سرایی می‌باشد. داستان ‌سرایی باعث می‌شود تا شما خودتان را به‌ عنوان دوست مخاطبین به عموم معرفی کنید. همین موضوع می‌تواند باعث ایجاد حس مثبت در مخاطبین شود. استفاده از داستان ‌گویی می‌تواند روند شروع به کار و پیشرفت برند شما را به مشتریان نشان دهد. این ‌که شما تلاش کنید تا در یک قالب دوست ‌داشتنی داستان برند خود را منتشر کنید، می‌تواند باعث ایجاد حس اعتماد در مخاطبین شود. تحقیقات نشان می‌دهند که تولید محتوا  داستان سرایانه یک انگیزه عالی در مخاطبین برای خرید محصولات و یا استفاده از خدمات ایجاد می‌کنند. شرکت های بسیار معروفی در سراسر جهان از این روش بهره می‌برند تا بتوانند اعتماد مخاطب را جلب کنند و حس خوب را در ذهن آن ‌ها ایجاد کنند.

استفاده از تبلیغات سریالی برای طراحی تبلیغ

روش دیگری که می‌تواند به شما کمک کند تا به طراحی انواع تبلیغات خلاقانه بپردازید، ایده تبلیغات سریالی می‌باشند. در این نوع تولید محتوا، شما به‌ صورت هدفمند چند تبلیغ مرتبط به یکدیگر را از پیش آماده می‌کنید. در مرحله بعدی در بازه‌ های زمانی متفاوت هر بخش از این تبلیغ را منتشر می‌کنید؛ درست مانند پخش یک سریال. نکته مهمی که شما هنگام استفاده از این ایده باید آن را مد نظر داشته باشید، برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب می‌باشد. 

برای مثال شما در تبلیغ اول خودتان باید از المان‌ ها و فاکتور هایی استفاده کنید که علاوه‌ بر اطلاع‌ رسانی مناسب، مخاطب شما را کنجکاو کند. هنگامی ‌که مخاطب شما کنجکاو شود که بیشتر در رابطه با کسب‌ و کار شما بداند، مطمئنا تولید محتوا سریالی بعدی شما را نیز مشاهده می‌کند. به ‌همین‌ ترتیب شما می‌توانید در هر تبلیغ سریالی، فاکتور ها و المان ‌های بیشتری را استفاده کنید تا بتوانید اطلاعات گسترده‌تری را به مخاطبین ارائه دهید. در این شرایط شما مطمئن می‌شوید که مخاطبین به تبلیغ ارائه شما شده شما توجه خواهند کرد و کنجکاو هستند تا بیشتر در رابطه با برند شما بدانند. این روش تبلیغاتی اگر به‌ صورت درست و مناسب مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند به ‌شدت  ضامن موفقیت برند شما باشد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با تبلیغات خلاقانه آشنا شدید. همچنین از تاثیرات آن در کسب و کارها آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟

تبلیغات جزیی از بازاریابی است. بازاریابی اهداف شرکت در راستای افزایش آگاهی از برند و خرید محصولات را تعریف می‌کند و تبلیغات اقدامات عملیاتی حول این اهداف را شکل می‌دهد.

انواع روش تبلیغات آنلاین چیست؟

تبلیغات آنلاین شامل تبلیغات ایمیلی، تبلیغات در موتورهای جستجو، تبلیغات پوش نوتیفیکیشن، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات موبایلی، تبلیغات پیامکی، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و غیره است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا