مخاطبان ِاین مطلب نویسندگانی هستند که به دنبال ارتقای دانش خود در زمینه اصول محتوا نویسی هستند. اگر به عنوان مدیر یک برند یا کسب و کار در حال خواندن این مطلب هستید، بازهم مانعی نیست! شما می توانید با کمک این اصول نویسندگان و تولید کنندگان محتوایی را برای کسب و کار خود استخدام کنید که حرفهای بوده و می توانند برای شرکت یا سازمان شما ارزش آفرینی کنند.
فهرست مطالب
- نکات محتوا نویسی چیست؟
- تکنیک ها و اصول محتوا نویسی چیست؟
- نکات مهم در تکنیک های محتوا نویسی چیست؟
- سخن پایانی و سوالات متداول
نکات محتوا نویسی چیست؟
اگر به دنبال پاسخ سوالات خود در زمینهی نکات محتوا نویسی یا تکنیک های محتوا نویسی هستید، دائما به نمونه محتوا نویسی ِدیگران نگاه می کنید تا ایرادات محتوای خود را بیابید، این مطلب برای شما حرف های تازهای دارد. پس توصیه می کنیم با این مطلب همراه باشید که فقط 5 دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت، اما برای یک عمر محتوا نویسی و نویسندگی در بستر اینترنت مناسب است.
تکنیک ها و اصول محتوا نویسی چیست؟
اصول محتوا نویسی در کل 7 قاعده دارد که هر نویسنده یا تولید کننده محتوا باید از آنها آگاهی داشته باشد. وقتی به عنوان نویسنده محتوای متنی از این هفت قاعده پیروی کنید، هر کارفرما یا کسب و کاری ترجیح می دهد با شما همکاری داشته باشد.
انتخاب جملات کوتاه برای نوشتن محتوا
اولین قاعده در اصول محتوا نویسی، کوتاه نویسی است. حتی در اصول سئو هم کوتاه نوشتن یا استناد کردن به جملات مختصر بسیار اهمیت دارد. پس مختصر و مفید بنویسید. توضیحات بلند و نیازمند بسط دادن را با جملات کوتاه به مخاطب ارائه کنید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تولید محتوا چیست را بخوانید.
رعایت قاعده در اصول محتوا نویسی
زیرا خواندن جملات کوتاه برای مخاطبان – در هر سطحی – آسان تر از هضم و درک ِجملات بلند است. مخاطبان با کمک جمله های کوتاه، بیشتر ترغیب می شوند تا ادامه محتوایی که نوشته اید را بخوانند. معمولا به تولید کنندگان یا نویسندگان محتوا توصیه می شود جملات 15 الی 20 کلمه ای بنویسند. سعی کنید جملات بلند و کوتاه را با هم ترکیب کنید.
برای رعایت این قاعده در اصول محتوا نویسی، باید ترکیبی از جملات کوتاه و جملات بلند را در محتوایتان لحاظ کنید. یعنی باید هر دو آنها را انتخاب کرده و در محتوا پخش کنید، تا مخاطب خسته نشود. با این کار، نوشتار تان ریتم خاصی پیدا می کند. خوب نوشتن هم – طبق توصیه متخصصان – متکی به ریتم یکسان است.
نتیجه: اگر در حال انتقال مفهومی پیچیده و دشوار به مخاطب هستید، سعی کنید جملات تان را تا حد مجاز بشکنید و بُرش دهید. بین جملات تان یک ریتم مشخص ایجاد کنید و از ترکیبی از جملات کوتاه و بلند در محتوا استفاده نمایید.
کمتر از افعال مجهول استفاده کنید
معمولا در اصول محتوا نویسی از اهمیتِ «شفاف بودن در نوشتار» زیاد صحبت می شود. اما این به چه معناست؟ اگر از افعال و جملات معلوم بیشتر از افعال و جملات مجهول و نامعلوم استفاده کنید، قطع به یقین محتوای بهتری خواهید نوشت. زیرا مخاطب با شما به شکلی پویا تر و آگاهانه تر ارتباط برقرار خواهد کرد. افعال مجهول، باعث ایجاد گیجی، ابهام و سوالات مختلف در ذهن مخاطب می شوند.
درنتیجه، مخاطبان پس از خواندن پنج الی شش جمله از محتوایتان، آن را کنار می گذارند. هیچ کارفرمایی، نویسنده ای را استخدام نمی کند که مخاطب را کسل کند و باعث شود خمیازه بکشد و با بی حوصلگی و علامت سوال های فراوان به مانیتور یا صفحه گوشیاش خیره شود! مثال؟ به جمله زیر توجه کنید:
گربه (موضوع) روی نیمکت(شئ) نشست(فعل).
وقتی موضوع را قبل از فعال قرار دهید، مخاطب به درستی و از همان ابتدا سوژه را می شناسد و می تواند آن را بهتر درک کند. حالا تصور کنید جمله به شکل زیر نوشته می شد:
نیمکتی که روی آن یک گربه نشسته بود.
نتیجه: در ابتدای جملات خود موضوع را شفاف بنویسید. از جملات مبهم و افعال مجهول کمتر استفاده کنید تا مخاطب را خسته و کسل نکنید.
از واژه های «من، ما، شما» استفاده کنید
در اصول محتوا نویسی برای یک سازمان یا برند یا کسب و کار به آهنگ برند توجه ویژه داشته باشید. آهنگ برند ها یا دوستانه اند، یا رسمی. البته لحن های رایج مربوط به برندها، به این دو حالت خلاصه نمی شوند. اما برای اینکه این مطلب را در خلاصه ترین و بهترین شکل به شما ارائه کنیم، از معرفی تک تک آنها خودداری می کنیم و جستجو و تحقیقِ بیشتر را بر عهده خودتان می گذاریم..البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله محتوا صوتی چیست را بخوانید.
استفاده از اطلاعات تماس خود
مثلا: «ما این کار را برای شما انجام می دهیم» یا «شرکت X برای خدمت رسانی همیشه آماده همکاری با شما است.» سعی کنید که مستقیما با مخاطب ارتباط بگیرید و آنها را خطاب قرار دهید. البته در برخی از کسب و کار ها یا برند ها از شما – به عنوان نویسنده محتوا درخواست می شود که مخاطب را مستقیما خطاب قرار ندهید.
در هر صورت، اصول کلی این است که طوری با مخاطب صحبت کنید که گویی دقیقا مقابل تان نشسته است و در حال صحبت با او هستید. پس لازم است که مستقیما به آنها با واژهی «شما» اشاره کنید. مثلا: «شما می توانید اطلاعات تماس خود را به ما بدهید تا با شما تماس حاصل کنیم.»
نتیجه: مخاطب را مستقیما خطاب قرار دهید. به جای آوردن ِ مکرر نام شرکت، برند یا کسب و کار از واژه «ما» استفاده کنید. با این کار، بین خود و مخاطب ارتباط نزدیک و دوستانه برقرار خواهید کرد.
نکات مهم در تکنیک های محتوا نویسی چیست؟
برای مخاطب بنویسید.
این یکی ازمهم ترین اصول محتوا نویسی است. شما باید برای مخاطب بنویسید و متن خود را به شکلی ارائه کنید که مخاطبان هدف بتوانند به راحتی آن را درک کنند. اگر به هر دلیلی مخاطب احساس نزدیکی یا تعامل با محتوای شما نداشته باشد، آن را مطالعه نخواهد کرد. پس باید چه کنید؟ باید از کلماتی استفاده کنید که برای مخاطب ِهدف، معنا و مفهوم خاصی دارند.
برای مخاطب هدف تولید محتوا کنید
این نکته را در تکنیک های محتوا نویسی در نظر بگیرید که بسیاری از وب سایت ها و شبکه های اجتماعی کسب و کارها، مخاطبان زیادی دارند. پس باید از به کار بردن ِاصطلاحات بسیار تخصصی که می تواند آنها را گیج کند، خودداری کنید. به علاوه، بهتر است از واژه های خلاصه شده که در متن ابهام ایجاد میکنند، خودداری کنید. کلمات و جملات را کامل بنویسید و برای مخاطب هدف تولید محتوا کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تولید محتوا در اینستاگرام را بخوانید.
اگر قرار است از یکی دو اصطلاح تخصصی در محتوایتان استفاده کنید، سعی کنید آن دسته از اصطلاحاتی را انتخاب کنید که متناسب با متن شما هستند. اصطلاحاتی که دست کم 80 درصد مخاطبان آنها را درک می کنند، می تواند در نگارش محتوا استفاده شود.
سخن پایانی
شما در این مقاله با اصول محتوا نویسی برای حرفهایها آشنا شدید. همچنین از 7 قاعده ی مهم آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در سارع وقت توسط ما جواب داده شود.
سوالات متداول
به شدت باید حواستان به محتوایی که در سایت مینویسید باشد. حال چه خودتان مینویسید چه نویسنده اینکار را میکند. کپی کردن ممنوع! اگر دوست دارید رشد کنید و گوگل به شما امتیاز دهد باید حواستان به محتوا باشد. منظور این نیست که از خودتان خلق کنید زیرا همیشه ذهن انسان کامل و شامل تمامی اطلاعات نیست و باید تحقیقاتی انجام دهد تا اطلاعاتی کسب کند. شما میتوانید با مراجعه به منابع مختلف اطلاعات را جمع آوری کرده و حال خودتان به زبان خودتان و آنچه فهمیدید بازنویسی کنید. این اسمش کپی کردن نیست و واقعا یک اطلاع دست اول و عالیست.
میت مسئله مهمی است اما کیفیت از آن مهمتر است. باید به این مسئله دقت کنید، به گونهای کمیت کار خود را افزایش ندهید که کیفیتش از بین برود. در عین حفظ کیفیت مقالهای جامع و کامل بنویسید! معمولا این کامل نویسیها بیشتر به مقالات آموزشی برمیگردد. این مدل مقالات باید خیلی کامل باشند تا مخاطب همه چیز را دریابد. اما هرگز کیفیت کار را فدای کمیت نکنید.