آموزش تولید محتوا + گام به گام با محتوا نویسی آشنا شوید

یکی از اصول کاری مهم، برای وب‌سایت‌های دارای کسب‌وکار آنلاین، محتوا نویسی است. برای موفقیت در حوزه دیجیتال، تمامی محتواهای وب سایت از محتوای صفحات گرفته تا محتوای پست‌ها، باید برای کاربران و موتورهای جستجو جذاب و ارزشمند جلوه کند. در دنیای اینترنت، رقابت بسیار بالایی در جذب مخاطب وجود دارد و مخاطبان نیز در این زمینه بسیار هوشمند عمل می‌کنند و معمولا جذب سایت‌هایی می شوند که دارای محتوای مناسب و کاربردی باشد. اما نوشتن محتوا برای سایت چگونه است و شامل چه مراحلی است؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید. پیش از ورود به بحث محتوا نویسی، باید بدانیم چگونه تولید محتوا را شروع کنیم؟

هر چند پیدا کردن ایده برای شروع تولید محتوا کار آسانی نیست، اما این موضوع را در نظر داشته باشید که قرار نیست با اولین محتوایی که نوشته‌اید، به یک قهرمان تولید محتوا تبدیل شوید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله کاربردهای لاین استوری در تولید محتوا را بخوانید.برای شروع محتوا نویسی باید بارها و بارها بنویسید تا به نتیجه مطلوب برسید. در ادامه گام‌های لازم برای شروع یک محتوا نویسی موفق را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آموزش گام‌ها و مراحل محتوا نویسی

گام‌ها و مراحل محتوا نویسی

گام اول: مشخص کردن هدف

هدف از تولید محتوا چیست؟ قرار است محتوای شما کسب‌وکارتان را معرفی کند؟ یا برای جذب مخاطب اقدام به تولید محتوا می‌کنید؟

گام دوم: شناخت مخاطب

مخاطبان شما چه افرادی هستند؟ در چه رده سنی قرار دارند؟ میزان تحصیلات آن‌ها چیست؟ به چه چیزهایی علاقه‌مند هستند؟ و… هر چه شناخت شما از مخاطبان بیشتر باشد و اطلاعات شفاف‌تری داشته باشید، می‌توانید محتوای کاربردی‌تر و ارزشمندتری تولید کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بایدها و نبایدهای تولید محتوا در فضای مجازی را بخوانید.

از دست ندهید
طراحی ux چیست؟ + آشنایی با کاربردی ترین ابزار طراحی ux

گام سوم: مشخص کردن نقشه راه

پس از هدف‌گذاری و شناخت مخاطب، در این مرحله لازم است نقشه راه را مشخص کنید. نقشه، راهی است برای شناخت اهداف و نیازهای مخاطب و این که بتوان با او ارتباط بهتری برقرار کرد. به‌این وسیله می‌توان آگاه شد که در میزان اثربخشی محتوا بر کاربران تا چه اندازه موفق بوده‌ایم. مثلا اگر قرار است برای یک شرکت پوشاک مردانه تولید محتوا انجام دهیم، باید مخاطب هدف را تعیین کنیم. مثلا پوشاک، برای آقایان در چه گروه سنی تولید می‌شود؟ این گروه سنی بیشتر به چه لباس‌هایی تمایل دارند؟ و…

گام چهارم: شروع به نوشتن کنید

البته بهتر است هنگام نوشتن محتوا برای سایت به نکاتی که در ادامه می‌آید، توجه کنید:

  • ایده‌هایی که موقع نوشتن به ذهنتان می‌رسد یادداشت کنید.
  • محتوایی بنویسید که در ذهن مخاطب ماندگار شود، برای این منظور می‌توانید از چاشنی طنز و شوخی کمک بگیرید.
  • در نوشتن محتوا برای جذابیت بیشتر از تصاویر، اینفوگرافی و… نیز استفاده کنید، به‌این ترتیب محتوای شما طولانی و کسل‌کننده نخواهد بود.
  • محتوای تولید شده توسط شما باید آنقدر قدرتمند و اثرگذار باشد که مخاطب برای انجام کارهایی مانند اشتراک، دانلود، فروش محصولات و… متقاعد شود.

در بخش قبل با فرایند شروع تولید محتوا آشنا شدیم، اما تولید هر نوع محتوایی نیاز به فراگیری و رعایت اصول محتوا نویسی دارد. در این بخش قصد داریم نکات محتوا نویسی را مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم محتوا نویسی سایت چیست.

مهم‌ترین نکات محتوا نویسی سایت چیست؟

مهم‌ترین نکات

تولید محتوای خلاق

خلاقیت و عدم کپی برداری از ایده‌ها و نوشته‌های دیگران از مهم‌ترین راه‌کارهای موفقیت در حوزه محتوا نویسی به‌شمار می‌رود. به این نکته توجه کنید که محتواهای تولید شده نباید تکراری و خسته کننده باشند.

از دست ندهید
تولید محتوای ویژه چیست؟ + چگونه تولید محتوای ویژه داشته باشیم؟

محتوا نویسی برای مخاطب هدف

راجع به پرسونای مخاطب هدف تحقیق کنید. با وجود داشتن اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، میزان تحصیلات، علاقه‌مندی، محل زندگی مخاطبان و… بهتر می‌توانید بفهمید دقیقا برای چه افرادی محتوا نویسی می‌کنید، آن‌ها به چه خدمات و محصولاتی نیاز دارند و چگونه می‌توان آن‌ها را برای خرید، ترغیب کرد.

محتوا نویسی برای مخاطب هدف

ویرایش محتوای تولید شده

حرفه‌ای‌ترین نویسنده‌ها هم نمی‌توانند ادعا کنند متنی که برای بار اول که نوشته‌اند، بدون هیچگونه ویرایشی، بهترین است. تمامی محتواها نیاز به بازبینی و ویرایش دارند و معمولا خود ما برای ویرایش متنی که نوشته‌ایم، ویراستار خوبی نیستیم. پس بهتر است محتوا را برای اصلاح و ویرایش به افراد دیگر بسپاریم. یا اینکه چند ساعت پس از پایان نگارش، متن را بازبینی و اصلاح کنیم.

جلب اعتماد مخاطب

سعی کنید با محتوا نویسی حرفه‌ای برای خود اعتبار ایجاد کنید تا مخاطب به شما اعتماد کند. به بیان دیگر، هر چه در حوزه کسب و کار خود، محتوای بهتر و قوی‌تری تولید کنیم، مخاطبان بهتر و بیشتر به ما اعتماد کرده و در نهایت از ما خرید می‌کنند. این نکته را نیز در نظر بگیرید که تولید محتوا در زمینه کسب و کارتان، شما را متخصص جلوه می‌دهد و برای مخاطبانتان، بیشتر در نقش مشاور، ظاهر می‌شوید تا فروشنده.

داشتن اطلاعات کافی در مورد محصول، برند یا تخصصی که قصد دارید برای آن محتوا نویسی کنید

یک محتوا نویس موفق، باید اطلاعات کارآمد و مفیدی در مورد محصولات یا خدماتی که قرار است معرفی کند، مخاطبان هدف، رقبا و سبک تولید محتوای آن‌ها داشته باشد، تا کاملا آگاهانه شروع به محتوا نویسی کند.

از دست ندهید
بررسی ترفندهای خلاقانه برای تولید محتوای الکترونیکی و آموزشی

توجه به نکات منفی در محتوا نویسی برای جلب توجه مخاطب

معمولا در بیشتر امور، بحث بر سر مواردی است که با رعایت آن‌ها نتیجه مطلوبی حاصل می‌شود. مثلا «نکات طلایی برای تولید محتوای خوب». اما گاهی لازم است از تضادها برای جلب توجه مخاطب استفاده کنیم. مثلا «نکات طلایی برای تولید محتوای بد!»، که برعکس حالت معمول، مواردی را بیان می‌کند که با انجام آن‌ها محتوای شما به یک محتوای افتضاح تبدیل می‌شود.

استفاده از تکنیک پومودور برای تمرکز بیشتر

محتوا نویسی از جمله کارهایی است که انجام آن نیاز به تمرکز بالایی دارد. نوشتن هر نوع محتوا اعم از مانند محتوای وبلاگ، محتوای ایمیل، محتوای شبکه‌های اجتماعی و… بدون تمرکز تقریبا غیرممکن است.

استفاده از تکنیک پومودور برای تمرکز بیشتر

برای داشتن تمرکز کافی در محتوا نویسی می‌توانید از تکنیک پومودور استفاده کنید. در این تکنیک شما باید ۲۵ دقیقه بدون توجه به هرچیزی، کار انجام دهید و پس از این ۲۵ دقیقه، ۵ دقیقه استراحت کنید.

محتوا نویسی زرد، ممنوع!

محتواهای زرد، خبرها و حواشی درباره یک موضوع خاص را با بزرگنمایی منتشر می‌کنند. محتواهایی مانند «در یک هفته ۱۰ کیلو لاغر شوید»، «روزی ۱۰۰ میلیون درآمد داشته باشید» و… از جمله محتواهای زرد تبلیغاتی هستند. البته این روزها کمتر مخاطبی را می‌توان یافت که جذب این مطالب بی‌پایه و اساس شود و به شما اعتماد کند. بنابراین اگر می‌خواهید نزد مخاطبان اعتبار داشته باشید و اعتماد آنان را جلب کنید، هرگز به سراغ محتوا نویسی زرد نروید.

در محتوا نویسی، کسب رتبه بهتر از موتورهای جستجو را هم در نظر بگیرید

مهم‌ترین موضوع در این بخش، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا همان سئو است که یکی از روش‌های آن، استفاده از کلمات کلیدی است. منظور از کلمات کلیدی، عبارات و کلماتی هستند که توسط کاربران در اینترنت جستجو می‌شوند.

کسب رتبه بهتر از موتورهای جستجو

روشن است که اگر ما می‌خواهیم محتوایی آماده کنیم باید از این کلمات استفاده کنیم تا محتوای ما بیشتر دیده شود. هر چند این موضوع اهمیت زیادی دارد، اما نباید فقط نگاهمان به موتورهای جستجو باشد و مخاطب و نیازهای او را فراموش کنیم. بنابراین برای موفقیت در محتوا نویسی باید هر دو جنبه، یعنی موتورهای جستجو و مخاطبان را در نظر گرفت.

از دست ندهید
استوری لاین (Storyline) چیست؟ معرفی نرم افزار و کاربردهای لاین استوری در تولید محتوا

و در انتها…

اینکه شما در چه حوزه‌ای محتوا نویسی می‌کنید، چندان مهم نیست. آنچه اهمیت دارد این است که با ذهنیت درست و رعایت اصول محتوا نویسی، به انجام این کار اقدام کنید. زیرا محتوا نویسی به‌تنهایی نمی‌تواند برای پیشرفت سایت موثر باشد، بلکه محتوایی برای سایت مفید است که از اصول و استانداردهای سئو بهره‌مند باشد. داشتن یک محتوای جذاب و استاندارد باعث می‌شود کاربران زیادی از سایت شما بازدید کرده و در نهایت اعتبار شما نزد موتورهای جستجو افزایش یابد.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با آموزش تولید محتوا آشنا شدید.همچنین از گام به گام مراحل آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا