امروزه طراحی و چاپ کاتالوگ و به طور کلی خدمات طراحی کاتالوگ و بروشور طرف داران زیادی را به سمت خود جذب کرده اند. اگر شما هم برای تبلیغات و تولید محتوا و همچنین معرفی کسب و کارتان تمایل دارید که از کاتالوگ ها استفاده کنید، خواندن این مقاله برایتان مفید واقع می شود.
فهرست مطالب
- کاتالوگ چیست؟
- هدف از طراحی و چاپ کاتالوگ چیست؟
- کاتالوگ چه تأثیری در رشد کسب و کار شما دارد؟
- طراحی کاتالوگ برای چه مشاغلی ضروری است؟
- آیا کاتالوگ چاپی بهتر است یا کاتالوگ آنلاین؟
- کاتالوگ تبلیغاتی چه مزیت هایی به همراه دارد؟
- پیش از چاپ کاتالوگ باید چه مواردی را مشخص کنیم؟
- در یک کاتالوگ ایده آل به چه نکاتی پرداخته می شود؟
- بخش های مختلف یک کاتالوگ مناسب و موثر کدامند؟
- سخن پایانی
کاتالوگ چیست؟
کاتالوگ ها، دفترچه ها یا کتابچه هایی هستند که مطالبی در مورد یک شرکت، خدمات یک مؤسسه یا معرفی محصولات را در خود جای می دهند. کاتالوگ ها باعث ایجاد رابطه بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می شوند و این همچنین یکی از اهداف تولید کاتالوگ ها نیز می باشد.
می توان گفت که به طور کلی کاتالوگ ها یک راهنمای کامل و جامع در مورد محصولات و خدمات خاصی می باشند. آن ها اطلاعات زیادی را به صورت کاملاً سازمان بندی شده در اختیار عموم قرار می دهند.
هدف از طراحی و چاپ کاتالوگ چیست؟
عصر امروز عصر ارتباطات بوده و دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز ارتباطات گسترده ای را رقم زده است. ولی با این حال روش های دیگری نیز وجود دارند که آسان تر، ارزان تر و در دسترس تر هستند.
روش هایی مانند: طراحی و چاپ کاتالوگ. کاتالوگ ها بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارند و در آن ها به معرفی یک ارگان یا خدمات یک شرکت و همچنین محصولات یک کسب و کار پرداخته می شود. مهم ترین هدف طراحی و چاپ کاتالوگ این است که یک محصول یا خدمات یک ارگان، به خوبی تبلیغ و معرفی شود. در نتیجه کسب و کار رونق یافته و ثبت سفارش تولید محتوا و در نتیجه افزایش درآمد خواهد داشت.
کاتالوگ چه تأثیری در رشد کسب و کار شما دارد؟
یکی از بزرگ ترین و مهم ترین تأثیرات کاتالوگ ها، تأثیر آن ها در بازاریابی می باشد. حرفه ی بازاریابی امروزه طرف داران زیادی دارد و در نتیجه طراحی کاتالوگ برای بازاریابی نیز امری ضروری و مهم تلقی می شود. طراحی و چاپ کاتالوگ باعث رونق و توسعه ی یک کسب و کار می شود؛ چون آن کسب و کار و حیطه ی شغلی و همچنین خدمات و محصولاتش را به بهترین شکل تشریح و تبلیغ می کند.
طراحی و چاپ کاتالوگ در هر حرفه ای لازم و ضروری است و باعث افزایش درآمد می شود که همین افزایش درآمد از بزرگ ترین اهداف هر کسب و کاری می باشد. طراحی و چاپ کاتالوگ در مقایسه با روش های تبلیغاتی دیگر، یک روش آسان و مقرون به صرفه به شمار می رود و شما می توانید برای معرفی خدمات و تبلیغ کسب و کارتان از ارائه ی کاتالوگ ها بهره مند شوید.
طراحی کاتالوگ برای چه مشاغلی ضروری است؟
امروزه اهمیت طراحی کاتالوگ تقریباً برای همه ی مشاغل لحاظ می شود. نمی توان گفت که شغلی وجود دارد که به تبلیغات هیچ احتیاجی ندارد. بنابراین اهمیت طراحی بروشور و همچنین اهمیت طراحی کاتالوگ برای اکثر مشاغل پا برجا است. کاتالوگ ها خصوصاً در حوزه ی بازاریابی کاربرد زیاد و بالایی دارند.
نقش کاتالوگ در بازاریابی به عنوان روشی برای توزیع کالا و رسیدن به درآمد زیاد را نمی توان نادیده گرفت. دنیای امروز عصر دیجیتال مارکتینگ است. شما می توانید از کاتالوگ ها و بروشورهای دیجیتال برای تبلیغات کسب و کارتان در این فضا کمک بگیرید.
امروزه شرکت های زیادی از جمله رایا مارکتینگ، خدماتی مانند طراحی انواع کاتالوگ و بروشور را برای انواع مختلف مشاغل انجام می دهند. شما می توانید با مراجعه به سایت رایا مارکتینگ عکس نمونه طراحی کاتالوگ و بروشور
را مشاهده کنید. کاتالوگ ها برای مشاغل آنلاین نیز سود آورند؛ چون باعث برقراری ارتباط این گونه مشاغل با مخاطبان هدف خود می شوند.
کاتالوگ ها برای مشاغل زیر مناسب تر و کاربردی تر هستند:
- صنایع پوشاک
- تولیدی های لوازم منزل
- تولیدی ها و سازندگان مبلمان و دکوراسیون داخلی
- تولیدی ها و فروشندگان کالاهای دیجیتال
- مشاغل حوزه ی بازاریابی و….
آیا کاتالوگ چاپی بهتر است یا کاتالوگ آنلاین؟
کاتالوگ ها انواع مختلفی دارند؛ ولی به طور کلی می توان آن ها را به دو دسته ی کاتالوگ های چاپی و کاتالوگ های دیجیتالی یا آنلاین، تقسیم کرد. دنیای امروز عصر دیجیتال و کار با لوازم الکترونیکی است؛ ولی کاتالوگ های چاپی هنوز هم طرف داران خودشان را حفظ کرده اند. یکی از مزایای کاتالوگ های چاپی، قابل لمس بودن آن ها می باشد. آن ها حواس مختلف انسان را درگیر می کنند و این امر باعث جذابیت بیشتر آن ها و درگیر شدن بیشتر جسم و فکر متقاضیان و مشتریان می شوند.
لازم به ذکر است که کاتالوگ های چاپی نسبت به کاتالوگ های دیجیتال معایبی هم دارند. مثلاً هزینه ی طراحی کاتالوگ و بروشور چاپی، به دلیل استفاده از کاغذهایی که عموماً ضخیم و از جنس گلاسه هستند، بیشتر از هزینه ی طراحی کاتالوگ ها یا بروشورهای دیجیتالی است.
کاغذ چاپ کاتالوگ و بروشور بعد از مدت زمان معینی روی هم انباشته شده و حجم و وزنی را اشغال می کند. ولی این امر درباره ی کاتالوگ ها یا بروشورهای دیجیتالی صدق نمی کند. نمی توان به طور دقیق و کامل گفت که کاتالوگ دیجیتالی بهتر است یا کاتالوگ چاپی؛ زیرا هر کدام مزایا و معایبی دارند. شما برای تعیین نوع کاتالوگ بهتر است از مشاورین و متخصصین این زمینه راهنمایی های لازم را دریافت کنید. سپس طبق خواسته ها و صلاح دید این افراد کاتالوگ مناسبی را برگزینید.
البته یکی از مزایای مهمی که می تواند یک امتیاز مثبت برای کسب و کار شما محسوب شود این است که شما برای کسب و کارتان هر دو نوع کاتالوگ چاپی و دیجیتالی را طراحی کنید. این کار سلایق مختلف همه ی افراد را پوشش داده و نظر عده ی زیادی را به حرفه ای تر بودن کارتان جلب کنید.
کاتالوگ تبلیغاتی چه مزیت هایی به همراه دارد؟
کاتالوگ ها به طور کلی مزایای زیادی در رونق کسب و کار و افزایش فروش دارند. ولی بیشترین مزیت ها امروزه مربوط به کاتالوگ هایی می شوند که جنبه ی تبلیغاتی دارند. این کاتالوگ ها به بهترین نحو به معرفی یک کسب و کار و یا خدمات و محصولات یک شرکت می پردازند. ما در ادامه چند مورد از مزایای کاتالوگ های تبلیغاتی را برایتان بازگو می کنیم:
- کاتالوگ های تبلیغاتی به حرفه ای ترین روش طراحی شده و از طریق مناسب ترین روش ها به معرفی یک شرکت یا محصول می پردازند.
- کاتالوگ های تبلیغاتی در افزایش میزان فروش کلی تأثیرات بسیار زیاد و مثبتی دارند.
- کاتالوگ تبلیغاتی مانند یک دفترچه ی راهنما برای راحت تر و بهتر انتخاب کردن خدمات مورد نظر مشتری عمل می کند.
- تبلیغات جزء جدا نشدنی یک کسب و کار بوده و هر کسب و کار برای توسعه و رشد خود به کاتالوگ های تبلیغاتی نیاز دارد.
- کاتالوگ های تبلیغاتی برای معرفی محصولات یک ابزار عالی بوده و بسیار سبک و قابل حمل می باشند.
پیش از چاپ کاتالوگ باید چه مواردی را مشخص کنیم؟
شما همواره باید قبل از طراحی و چاپ کاتالوگ، نکاتی را مد نظر قرار دهید. ما در ادامه چند مورد از مهم ترین نکاتی که باید قبل از چاپ کاتالوگ در نظر بگیرید را برایتان ذکر می کنیم:
- جمع آوری اطلاعات مربوط به موضوع مورد نظر
- گرد آوری تصاویر و جداول مرتبط با موضوع
- استفاده از عکس های صنعتی برای تبلیغ یک کسب و کار
- توجه به مخاطبین هدف و مشخص کرد آن ها
- برآورد میزان هزینه برای طراحی و چاپ کاتالوگ
- طراحی لوگو یا آرم کسب و کار مورد نظر در صورت احساس نیاز
- طراحی جلد و رویه ی مناسب برای کاتالوگ
- رعایت قوانین و اصول نگارشی
- تعیین طرح و نقش و رنگ کاتالوگ متناسب با زمینه ی شغلی مورد نظر و….
در یک کاتالوگ ایده آل به چه نکاتی پرداخته می شود؟
یک کاتالوگ به طور کلی باشد شامل موارد زیر باشد:
- نام کالا یا شرکت
- خدماتی که یک شرکت انجام می دهد
- محصولاتی که یک کسب و کار ارائه می دهد
- اندازه ی کالا در صورت معرفی یک کالا
- ویژگی ها و خصوصیات فنی کالا
- مدل کالا
- سایزبندی یا رنگ بندی کالا و….
این موارد جزو ویژگی های کلی یا عمومی در طراحی و چاپ کاتالوگ به شمار می روند؛ ولی شما باید توجه داشته باشید که برای داشتن یک کاتالوگ ایده آل و جذاب در نظر گرفتن موارد زیر مورد نیاز است:
- توجه به مخاطبین هدف یا بازار هدف
- داشتن خلاقیت و سلیقه در طراحی
- توجه به محتوای متنی و بصری کاتالوگ
- وجود تعداد تصاویر مناسب در کاتالوگ
- اندازه ی کاتالوگ
- ابعاد کاتالوگ
- طراحی و شکل کلی کاتالوگ
- جلد و نما بیرونی کاتالوگ
- جنس کاغذ به کار برده شده در طراحی کاتالوگ
- تعداد صفحات کاتالوگ.
بخش های مختلف یک کاتالوگ مناسب و موثر کدامند؟
شما برای اینکه بتوانید یک طراحی کاتالوگ حرفه ای و مناسب داشته باشید؛ باید بخش های مهم یک کاتالوگ اصولی را بدانید. بخش های یک کاتالوگ بسته به نوع آن طراحی می شوند. قبل از هر چیزی باید نوع کاتالوگ مشخص شود. اما ساختار اولین همه ی کاتالوگ ها یکی است و این بخش ها شامل موارد زیر می گردند.
1- معرفی سازمان یا شرکت و یا حتی کسب و کار
اولین گام برای اینکه شما کارتان در یک کاتالوگ را شروع کنید؛ این است که درباره ی شرکت یا سازمان یا حتی کسب و کار اطلاعاتی به مخاطبانتان بدهید. به طور مثال سال تاسیس، حیطه فعالیت، محصولات و خدمات ارائه شده و حتی نام صاحبان و سهام داران را می توانید در معرفی اولیه ذکر کنید.
2- ایجاد سوالاتی که ذهن مخاطبان را درگیر نماید.
در این گام باید شما شناختی کامل درباره ی مخاطبان و نیاز های آن ها داشته باشید و طبق نیاز ها و دغدغه های آن ها سوالاتی را مطرح نمایید.
3- پاسخ به سوالات مطرح شده
بعد از اینکه شما سوالاتی را مطرح کردید؛ باید پاسخ درست و روشنی به مخاطبان ارائه نمایید. دادن پاسخ به آن ها می تواند عامل جذب آن ها شود. زیرا مخاطبان توانسته اند بابت دغدغه های خود جوابی بیابند.
4- محتوای اصلی بروشور
محتوای اصلی بروشور هم خیلی مهم است که چه اطلاعاتی را به چه سبکی قرار است به مخاطبانتان ارائه نمایید. می توانید از جوایزی که کسب و کار ها گرفته اند یا استانداردهای موجود برای کسب و کار، در داخل محتوای خود استفاده کنید. اینگونه حتی می توانید اعتماد سازی نمایید.
سخن پایانی
همه ی کسب و کارها برای توسعه و رشد بیشتر و همچنین افزایش درآمد خود به تبلیغات نیازمندند. امروزه یکی از آسان ترین و در دسترس ترین روش های تبلیغاتی، استفاده از کاتالوگ ها می باشد. ما در این مقاله نکاتی را در مورد طراحی و چاپ کاتالوگ و همچنین موارد مهمی را برای طراحی کاتالوگ های تبلیغاتی و ایده آل ذکر کردیم. امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید بهترین نوع کاتالوگ را برای کسب و کار خودتان برگزینید.