مروزه با رواج اینترنت در بین اکثر مردم، تولید محتوای الکترونیکی از به روزترین و پرکاربردترین تولید محتواهایی است که مورد استفاده عموم مردم قرار میگیرد. اما اینکه محتوای الکترونیکی چیست و چگونه تولید میشود، از مواردی است که در این مطلب به آن میپردازیم. اگر شما هم به دنبال تولید محتوای دیجیتال هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
محتوای الکترونیکی چیست؟
محتوای الکترونیکی یک مفهوم گسترده است و بیشتر در حوزه محتوای آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد. به هر نوع محتوایی که از طریق رایانه، گوشی هوشمند و ابزارهای الکترونیکی قابل مشاهده و انتقال باشد، محتوای الکترونیکی می گویند.
محتوای الکترونیکی شامل محتوای متنی، صوتی، تصویری، انیمیشنی و فیلیمی است، که در قالب برنامههای آموزشی، مانند آموزش مکمل درس، مورد استفاده قرار میگیرد. از جمله محتواهای الکترونیکی میتوان به کتابهای دیجیتالی اشاره کرد که به سرعت رشد و توسعه یافته و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
هدف از تولید محتوا دیجیتالی چیست؟
هنگام تولید محتوای الکترونیکی، هدف صرفاً بازی و سرگرمی نیست و هدف اصلی یادگیری و آموزش است. شاید محتوای الکترونیکی برای سنین جوان و نوجوان جذابتر باشد ولی برای تمامی سنین مورد استفاده قرار میگیرد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آموزش تولید محتوا را مطالعه کنید.همچنین برنامههای آموزشی در حوزههای مختلف، میتواند برای تمامی افراد با سلایق و علایق متفاوت استفاده شود.
مراحل تولید محتوای الکترونیکی چیست؟
برای تولید محتوا این موارد را گام به گام انجام دهید و مطمئن باشید که میتوانید محتوای الکترونیکی مناسبی تولید کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آموزش مراحل گام به گام تا تولید محتوا در تلگرام و نکات مهمی که باید بدانید را مطالعه کنید. البته میتوانید با سفارش تولید محتوای الکترونیکی به شرکتهای تولید محتوا، به آنچه میخواهید دست یابید.
ابتدا طرحی برای آماده سازی محتوا، جهت تبدیل به محتوای الکترونیکی و همچنین سناریویی طبق مراحل انجام پروژه، تهیه کنید. سپس اجزایی را که در محتوای الکترونیکی به آن نیاز دارید، تولید کرده و بعد به جمع بندی محصول خود که شامل صوت، تصویر، انیمیشن و … است، بپردازید. در آخر برای انتشار آن، باید بستری مناسب را انتخاب کنید تا مورد استقبال قرار بگیرد.
ابزارهای تولید محتوای دیجیتال
محتوای تصویری
شاید اولین قسمتی که توجه کاربران را به تولید محتوای الکترونیکی شما جلب میکند و سبب میشود از آن استفاده کنند، قسمت تصویری آن باشد. بهتر است برای تولید عکسهای مناسب از برنامههای photoshop, photoimpact, snaglt استفاده کنید. تصاویر میتوانند در فرمتهای jpg,gif,bmp ذخیره شوند.
Gif ها یک فرمت عالی برای استفاده در صفحات وب هستند و برای محتواهای الکترونیکی بیشتر از فرمت jpg استفاده میکنند، چرا که تصویری با میلیونها رنگ در فایلی کوچک ذخیره میشود. محتواهای تصویری از جذابترین تولید محتواهای الکترونیکی به شمار میرود.
محتوای متنی
میتوان به متن یک محتوا به عنوان مهمترین بخش محتوای دیجیتالی اشاره کرد. برای تولید محتوا، متنی میتوانید از نرم افزارهای presenter,PowePoint,Arobat reader استفاده کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام را مطالعه کنید. همچنین محتواهای متنی خود را میتوانید در قالبهای pdf,Txt,doc,htm ذخیره نمایید.
از جمله، بیشتر کتابهای الکترونیکی نیز در همین فرمتها وجود دارند. همین طور در تمامی رایانهها، قابلیت تولید محتوای متنی فراهم شده است.
محتوای صوتی
همانطور که می دانید امروزه اکثر محتواهای آموزشی، صوتی است و افراد علاقه زیادی به این بخش از محتواهای الکترونیکی نشان میدهند. چرا که در اکثر مواقع میتوانند از آن استفاده کنند، مانند پیاده روی، در طول مسیر، هنگم دوچرخه سواری و… .
نرم افزارهایی برای تولید محتوای دیجیتالی و ضبط صدای با کیفیت وجود دارد، مانند SoundBooth, SoundFourge, Audition Captivate. حال این فایلها در فرمتهای مختلفی از جمله mp3,wav,au ذخیره میشوند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله محتوا صوتی چیست؟ آموزش تولید محتوا صوتی + وسایل لازم را مطالعه کنید. این فرمتها میتوانند موسیقی را با کیفیت عالی ولی در حجم فشرده، ارائه دهند، به همین دلیل محبوبیت زیادی در بین کاربران دارد.
محتوای ویدیویی
از محتواهای ویدیویی برای سرگرمی، آموزش و تبلیغات و … استفاده میکنند. همچنین با نرم افزارهایی که هم اکنون در بازار برای فشرده سازی و پخش فیلمهای با کیفیت وجود دارد، توانستهاند مخاطبان زیادی را به خود جلب کنند. نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی برای فیلم captivate, Camtasia هستند. امروزه فیلم، سریال و ویدیوهای آموزشی جزو پرطرفدارترین محتواهای الکترونیکی به حساب میآیند.
محتوای انیمیشن
انیمیشنها از جدیدترین ابزارهای آموزش و تبلیغ به شمار میروند. انیمیشنهای دو بعدی و سه بعدی با استفاده از فایلهای فشردهای که وجود دارد، قابلیت استفاده برای تمام کاربران را فراهم کرده است. از جمله نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی انیمیشن، میتوان به Flash,Swishmax, Captivate اشاره کرد. این انیمیشنها در فرمتهای swf,flc,gif تولید میشوند. انیمیشنها نیز مخاطبان زیادی در سنین مختلف دارند و تنها مختص نوجوانان نیستند.
اصول تولید محتوای الکترونیکی چیست؟
در تولید محتوای دیجیتال باید توجه نمایید که محتوای تولید شده ساده و قبل فهم برای سن مخاطبی که در نظر دارید، باشد. همچنین نباید از کلمات سنگین و پیچیده در تولید محتوا استفاده کنید.
بهتر است تا جایی که میتوانید از زیاده گویی بپرهیزید و مستقیم به اصل مطلب اشاره کرده و سعی کنید تمام ابهامات موجود در متن خود را رفع نمایید تا مخاطب به آنچه میخواهد، دست یابد.
انواع تولید محتوای الکترونیکی
از محتواهای الکترونیکی در موارد گوناگونی استفاده میکنند، مانند ایجاد و ساخت اپلیکیشن های بانک اطلاعاتی، تولید نرم افزارهای سرگرمی و بازی، ایجاد اپلیکیشن های آموزشی برای انواع سیستمهای عامل، تولید محتواهای الکترونیکی مکمل کتب درسی، تولید محتوای الکترونیکی شامل اجزای آموزشی خارج کتب درسی، نرم افزارهای دایره المعارف و نرم افزارهای قرآنی و پرورشی در حیطه آموزش و پرورش که از انواع تولید محتوای الکترونیکی به شمار میروند.
تولید محتوای آموزشی
از موارد قابل توجه در تولید محتوای دیجیتال میتوان به تولید محتوای آموزشی اشاره کرد. محتواهای آموزشی برای اکثر افراد جامعه که به اینترنت دسترسی دارند و ترجیح میدهند در خانه، محل کار یا در مسیر به یادگیری بپردازند و بعضی نیز به دلیلی کمبود وقت نمیتوانند در کلاسهای حضوری شرکت کنند، مناسب است.
برای اینکه به تولید محتوای آموزشی بپردازید، بهتر است ابتدا حوزهای که در آن کمبود آموزشی وجود دارد، پیدا کرده یا اگر طرحی متفاوت و نوین برای آموزش دارید، ارائه نمایید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله شش مرحله طلایی در تولید محتوای با کیفیت را مطالعه کنید.سپس با توجه به گامهایی که برای تولید محتوای الکترونیکی در بالا گفته شد، به تولید محتوای آموزشی بپردازید.
شرکتهای سفارش تولید محتوا نیز، میتوانند برای شما به تولید محتوای آموزشی بپردازند، شرکت الوکانتنت که پیشرو در تولید محتوا به شمار میآید، با داشتن افراد با سابقه در تیم خود، میتواند محتوایی را که مد نظر دارید، به نحو احسن تولید کند.
این نوع روش تولید محتوا، از جمله روشهای جدید و بسیار کارآمد در یادگیری است که توانسته طرفداران زیادی را به خود جلب کند.
تولید محتوای تصویری
مطالعات نشان داده که محتوای تصویری میتواند تأثیر زیادی در یادگیری و جذب مخاطب داشته باشد. امروزه با گسترش شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، پینتر است، لینکدین و…
تصویری که به عنوان تولید محتوای آموزشی منتشر میشود، باید به صورت حرفهای طراحی شده و از لحاظ مطلبی که قصد بیان آن را در تصویر دارد، بهترین عملکردش را داشته باشد و یک تصویر بی نقص ارائه دهد. هرچه تصویریتان حرفهایتر و راحتتر بتواند مطالب را نمایش دهد، میتواند در جذب مخاطب مؤثرتر باشد.
تولید محتوای ویدیویی
محتوای ویدیویی یکی از پرطرفدارترین محتواها برای مخاطب است؛ چراکه امروزه افراد ترجیح میدهند، تا کمتر در مسیر و شلوغی قرار بگیرند و در هر زمانی که مایل بودند، بتوانند در حوزهای که میخواهند آموزش ببینند.
این محتواهای آموزشی باید با کیفیت بالایی از لحاظ آموزشی باشند؛ همچنین ویدیوی آموزشی که میخواهد در یک وب سایت قرار بگیرد باید از لحاظ حجم فایل، زمانبندی، وضوح صدا و تصویر و در تمام موارد در استاندارد بالایی قرار داشته باشد تا بتواند مخاطب را راضی نگه دارد.
دغدغههای تولید محتوای الکترونیکی چیست؟
از جمله دغدغههایی که اکثراً اساتید و معلمان با آن درگیر هستند، این است که آیا تنها کتاب فیزیکی چاپ کنند یا به تولید محتوای الکترونیکی نیز بپردازند؟ طبق آماری که وجود دارد، اکثر افراد از خریدن کتاب به صورت فیزیکی خود داری میکنند و نرم افزارهای آموزشی را که با برنامهای دقیق جلو میرود، به کتابها ترجیح میدهند.
بهتر است در ابتدا برنامهای برای تولید محتوای الکترونیکی خود داشته باشید، سپس از نرم افزارهای معرفی شده، برای تولید محتوا در هر بخش استفاده نمایید. البته در این مرحله هم میتوانید از شرکتهایی که سفارش تولید محتوا میگیرند نیز، استفاده نمایید. سعی کنید به سابقه آن تیم و کارهایی که انجام دادهاند، برای انتخاب شرکت، دقت نمایید.
مخاطبان محتوای الکترونیکی چه کسانی هستند؟
با توجه به اپلیکیشن یا محتوایی که تولید میکنید، میتوانید مخاطبان خود را تعیین نمایید. به عنوان مثال اگر محتوای الکترونیکی مکمل درسی تولید کردهاید، بیشتر کاربران شما جوان و نوجوان هستند. پس اینکه در چه حوزهای فعالیت میکنید، میتواند کمک خوبی برای تشخیص مخاطبان باشد. با شناخت مخاطبان خود میتوانید در تولید محتوای تصویری، فیلمی و… دقت نمایید که متناسب با روحیات آنها بوده، تا بتوانند به راحتی با اپلیکیشن شما ارتباط برقرار کنند.
سخن پایانی
شما در این مقاله با ترفندهای خلاقانه برای تولید محتوای الکترونیکی و آموزشی آشنا شدید.همچنین از انواع تولید محتوا ها آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را درکامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.