چگونه می توان اینفوگرافیک های منحصر به فردی ایجاد کرد؟ از بهترین روش هایی که در این مطلب در اختیار شما می گذاریم استفاده کنید تا به مخاطبان خود آموزش دهید و آن ها را با خود درگیر کنید.
فهرست مطالب
- اینفوگرافیک چیست؟
- معرفی انواع اینفوگرافیک
- چگونه اینفوگرافیک خود را طراحی کنیم؟
- چگونه برای ایجاد اینفوگرافیک ها اطلاعات جمع آوری کنیم؟
- معرفی ابزارهای جمع آوری، سازماندهی و همکاری در زمینه تحقیقات
- چگونه می توان اینفوگرافیک های تعاملی را به اینفوگرافیک خود اضافه کرد؟
- سخن پایانی و سوالات متداول
اینفوگرافیک چیست؟
اینفوگرافیک به مجموعه ای از تصاویر، نمودارها و متنی گفته می شود که درک مطالب را آسان تر می کند. در ساده ترین شکل اینفوگرافیک شامل یک تصویر،صفحه وب طولانی، نمودارها یا متنی کوتاه است. معمولا از متنی کوتاه استفاده می شود و ساختار آن به گونه ای است که به آسانی قابل درک باشد.
کلمه اینفوگرافیک از دو کلمه اطلاعات و گرافیک ساخته می شود.
معرفی انواع اینفوگرافیک
انواع مختلفی از ایفوگرافیک ها وجود دارد که هریک از آن ها به نحوی محتوا را تعریف می کنند. انواع متداول اینفوگرافیک ها را در زیر اورده ایم:
تجسم داده ها:
تجسم داده ها شامل نقاط داده ای هستند که نتایج حاصل از نظرسنجی ها یا روندهای مشخص شده می باشند.
تجسم داده ها دقیقا همان مفاهیمی را انتقال می دهد که از نام آن مشخص است به عبارتی دیگر داده ها را بصری تر، قابل فهم تر می کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله یادگیری کامل گرافیک را بخوانید.
طراحی اطلاعات:
طراحی اطلاعات همیشه شامل داده ها و نمودارها نیست بلکه مفاهیم یک داستان را سازماندهی می کند. این اطلاعات اغلب در نمودارهای جریان استفاده می شود.
اینفوگرافیک مقاله:
اینفوگرافیک مقاله اغلب توسط نشریات مورد استفاده قرار می گیرد و غنی تر از اینفوگرافیک های سنتی هستند. معمولا در جاهایی که داده ها با گرافیک و متن طولانی همراه می شوند کاربرد دارد. این نوع از تصاویر گاهی اوقات به دلیل تبلیغاتی بودن محدود می شوند بنابراین اگر قصد کپی کردن دارید مراقب اندازه ی آن باشید.
چگونه اینفوگرافیک خود را طراحی کنیم؟
بعد از تکمیل تحقیقات نوبت به مرحله طراحی می رسد.
1- طراحی را با مخاطب مشخصی شروع کنید.
مانند همه محتواهایی که تهیه می کنید تعیین مخاطب باید اولویت طراحی شما باشد. از خودتان سوال کنید:
- آن ها چه کسانی هستند؟
- اینفوگرافیک شما چگونه باعث افزایش اطلاعات آن ها می گردد؟
دانستن جواب این سوالات به شما کمک می کند تا داستان مناسبی تهیه کنید و داده های مهمی را برای مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.
2- سبک طراحی خود را مشخص کنید.
زمانی که مخاطبان شما مشخص شدند آنگاه بهتر می توانید برای آن ها محتوا ایجاد کنید تا بهترین تاثیر را داشته باشد. دانستن سبک اینفوگرافیک به نحوه برنامه ریزی اجرای طرح و محتوا کمک شایانی می کند تا بتوانید با استفاده از منابع موجود انتظارات واقع بینانه ای در مورد زمان تکمیل آن داشته باشید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله اصول مقدماتی فتوشاپ را بخوانید.
3- چارچوب بصری برای خود ایجاد کنید.
بعد از تعیین مخاطب و سبک طراحی بایستی یک چارچوب بصری برای خود تعیین کنید. استفاده از تمام استراتژی های محتوا به شما کمک می کنند تا طرحی را برای بیان بهتر داستان ارائه دهید. با توجه به منابع موجود همه ی این موارد ممکن است به عهده ی شما باشد و مشکلی هم ندارد. هر فردی می تواند اینفوگرافیک های عالی را طراحی کند ولی داشتن چارچوب مشخص برای این کار موفقیت شما را تضمین می کند و شما را به مراحل پایانی نزدیک می کند.
ابزارهای ایجاد چارچوب های بصری:
ابزارهای مختلفی برای ایجاد چارچوب بصری وجود دارد که می توان از ان ها استفاده کرد. هر طراح با توجه به اولویت ها از آن ها استفاده می کند. طراحی اسکچ، ابزار بالزامیک، ادوبی اکس دی از جمله ابزارهایی هستند که شما می توانید از آن ها استفاده کنید.
4- معیار اصلی موفقیت خود را فراموش نکنید.
در ابتدا باید شما معیار اصلی موفقیت خود را با توجه به اینکه اینفوگرافیک خود را در یک پست، صفحه فرود یا یک ایمیل قرار می دهید، مشخص کنید.
انتخابی عاقلانه ای داشته باشید تا موفقیت مناسبی برای اینفوگرافیک خود کسب کنید. شما باید در نظر داشته باشید که هدف اصلی این بخش چیست و همچنین چگونه می تواند مخاطب را تحت تاثیر بگذارد.
5- عنوان و سرفصل جذابی ایجاد کنید.
زمانی که طراحی اینفوگرافیک شما به پایان رسید نوبت به جذب ترافیک است. مجدد می توانید اینفوگرافیک های خود را در وبلاگ یا صفحه ای از سایت یا صفحه ای از پلت فرم های مانند eloqua، Marketo یا Hubspo قرار دهید.
صرف نظر از اینکه کجا کاربرد دارد باید سرفصلی قانع کننده داشته باشید که بیانگر این باشد که اینفوگرافیک در مورد چیست و هم چنین شامل نسخه مقدماتی برای ارائه محتوا و ارزش آن باشد.
6- راه های اشتراک گذاری محتوا را فراهم کنید.
بعد از آماده شدن محتوا نوبت به اشتراک گذاری آن است تا آن را در انواع شبکه های اجتماعی مانند توییتر و پینترست به اشتراک بگذارید تا از آن ها لینک دریافت کنید. برای فایل خود نام مناسبی تعیین کنید تا بهتر جستجو شود و هم چنین از کلمات کلیدی و عنوان های جذاب استفاده کنید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آموزش طراحی لوگو را بخوانید.
در صورت امکان از عناصر اشتراک گذاری اجتماعی بهره ببرید تا به آسانی بتوانید کنترل کنید پیام هایی که در رسانه های اجتماعی منتشر می شوند و هم چنین تصاویری که در توییتر یا فیس بوک به اشتراک گذاشته می شوند.
چگونه برای ایجاد اینفوگرافیک ها اطلاعات جمع آوری کنیم؟
ابتدا نوع داده های مورد استفاده ی خود را برای ایجاد اینفوگرافیک ها مشخص کنید تا به شما کمک کند بتوانید داستان بهتری ارائه دهید. این که بدانید اینفوگرافیک شما از چه داده هایی پشتیبانی می کند به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید محتوای بهتری داشته باشید. می توان این داده ها را از منابع آنلاین یا مطالعات انجام شده به دست آورد.
از اطلاعات مشتریان خود الهام بگیرید
اغلب داده های اختصاصی به عنوان منبعی استفاده نشده در دسترس هستند. توجه به این داده ها برای کسب موفقیت یا شکست می تواند داستان شما را منحصر به فرد کند.
همچنین منابعی که با نام برند شما مرتبط هستند شانس شما را برای اشتراک گذاری افزایش می دهند زیرا دارای اعتبار بالایی هستند.
استناد به کارشناسان متخصص
همیشه استفاده از نظرات کارشناسان متخصص مفید است. منابع استفاده شده را ذکر کنید.
اگر در وبلاگ خود از سایر منابع استفاده می کنید حتما منبع آن را ذکر کنید. چنانچه در وبلاگ خود از نقل قولی استفاده کردید و منبع آن را ذکر نکردید حتما در مورد منبع آن تحقیق کنید و آن را ذکر کنید. سعی کنید از منابع معتبر استفاده کنید تا اطلاعات اشتباهی منتشر نکنید. برای اطمینان از صحت تحقیقات خود سوالات زیر را در نظر داشته باشید:
- آیا نویسنده منبع معتبر است؟
- آن ها چه کسانی هستند؟ آن ها چه کمکی به کسب و کار شما کرده اند؟
- وب سایت آن ها چه خدمات یا محصولاتی را ارائه می دهد؟ هدف سازمان چیست؟
- آیا خارج از سایت نویسنده نام نویسنده در سایر وب سایت ها هم ذکر شده است؟
- آیا آن سایت ها مربوط به یک سازمان معروف هستند؟
از تحقیقات خود برای تولید محتوا استفاده کنید.
تحقیقات شما حائز اهمیت می باشد زیرا می تواند نظر افراد زیادی را به خود جلب کند. سعی کنید تصاویر را با داده ها ترکیب کنید تا محتوای با ارزشی داشته باشید.
معرفی ابزارهای جمع آوری، سازماندهی و همکاری در زمینه تحقیقات
- گوگل داکس
- نرم فزار evernote: ابزاری رایگان که همکاری، اشتراک گذاری، کامپایل مطالب و یادداشت های وب را آسان می کند.
- نرم افزار یادداشت Good Notes: این ابزار غیر رایگان به شما امکان یادداشت برداری و طراحی ایده ها یا طرح های اولیه را می دهد.
- نرم افزار Scrivenr: نرم افزاری غیر رایگان برای تحقیق، نوشتن، جمع آوری داده ها و سازمان ها به کار می رود.
چگونه می توان اینفوگرافیک های تعاملی را به اینفوگرافیک خود اضافه کرد؟
اینفوگرافیک های تعاملی محتوایی هستند که کاربر می تواند آن را ویرایش کند و با آن ها تعامل داشته باشد. پلتفرم هایی برای ایجاد این نوع محتوا وجود دارد. برای ایجاد سریع اینفوگرافیک های تعاملی می توان از پلتفرم ها استفاده کرد و هم چنین می توانید توسط کد این کار را انجام دهید. مقیاس بندی آن کاری چالش برانگیز است ولی می توانید آن را به عنوان گزینه ای در دسترس انجام دهید. بنابراین از چه نوع تعاملی در اینفوگرافیک ها استفاده می شود؟
اینفوگرافیک – استفاده از روش های تقسیم بندی برای ایجاد داستان های شخصی
شما می توانید از اینفوگرافیک هایی استفاده کنید که با صفحه بندی آغاز می شوند و سپس کاربران می توانند با تجربه های خود آن را تغییر دهند. به عنوان نمونه، اگر به داده هایی دسترسی دارید که از دو نقش متفاوت در یک صنعت پشتیبانی می کنند می توانید صفحه ای را انتخاب کنید که نقش کاربر را به خوبی توصیف می کند و فقط داده های مربوط به آن را نشان دهد.
اینفوگرافیک – دانش حاصل از پاسخ سوالات خود را برای افزایش تعامل افزایش دهید.
داده هایی که در تحقیقات خود جمع آوری می کنید می تواند به مجموعه سوالات درست، غلط یا سوالات چند گزینه ای تقسیم بندی شوند. استفاده از این موارد باعث افزایش تعامل می گردد زیرا همه ی افراد می خواهند دانش خود را در مورد آن موضوع امتحان کنند.
اینفوگرافیک – برای انتقال محتواهای دشوار می توانید از اجزای تعاملی استفاده کنید.
اجزای تعاملی شامل کاروسل، محتوای برگه ای و آکاردئون بهره ببرید. همه ی این اجزا مهم هستند زیرا می توان توسط آن ها بدون حذف اطلاعات مهم محتوا را منتشر کرد.
- کاروسل: بیشتر اوقات برای توصیف یا نقل قول مورد استفاده قرار می گیرد.
- تقسیم بندی محتوا: برای تقسیم بندی معیارها براساس موضوع کاربرد دارد.
- آکاردئون: برای متراکم کردن منابع در اینفوگرافیک ها استفاده می شود.
پلت فرم های مناسب برای ایجاد اینفوگرافیک پلت فرم های تحت وب زیادی برای ایجاد این نوع از محتوا در مقیاس بزرگ وجود دارد. برای نوع ایستا می توان از ابزارهایی مانند canva یا adobe spark استفاده کرد که زمان کمتری نیاز دارند و می توان قالب بندی بیشتری ارائه کرد. اگر به دنبال نرم افزار منحصر به فردی هستید نرم افزار Adobe پلت فرم خوبی است.
علاوه براین می توانید از محصولات تعاملی دیگری مانند ScribbleLive استفاده کنید که ابزار مناسبی برای ایجاد محتوای تعاملی در مقیاس وسیع تر است، حتی می توانید برای این کار شخصی را استخدام کنید.
سخن پایانی
شما در این مقاله با اینفوگرافیک آشناشدید.همچنین از بهترین روش ها برای ایجاد اینفوگرافیک های برجسته و جذاب آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.
سوالات متداول
رشته گرافیک بسیار گسترده است و هر کسی در زمینه گرافیک میتواند شغل اختصاصی خود را داشته باشد. به عنوان مثال یک نفر فقط در زمینه طراحی رابط کاربری فعالیت میکند، نفر دیگری در زمینه تبلیغات و یا ساخت تیزر فعالیت دارد. کارفرمایان با اهداف مختلف به سراغ طراحان گرافیک میروند، اما به طور دقیق نمیدانند از کدام روش گرافیکی استفاده کنند، تا به هدف خود برسند
برای درک بهتر محتوا، طراحان به دنبال راه حل بودهاند و در نهایت با طراحی اینفوگرافیک توانستند تا حدودی در این زمینه موفق شوند، اما در بعضی موضوعات بازهم اینفوگرافیکها کارایی کافی را نداشتند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتند تا اینفوگرافیک و موشن گرافیک را با یکدیگر درآمیزند و این گونه بود که استفاده از روش موشن اینفوگرافیکها روی کار آمد. موشن اینفوگرافیکها در واقع همان اینفوگرافیکهایی هستند که با استفاده از روشها و نرم افزارهای مربوطه، متحرک سازی و صداگذاری میشوند و با روشی سریعتر و جذابتر پیام را منتقل میکنند.