گرافیک سایت و طراحی گرافیک از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر جذب مخاطب به شمار می رود. همان طور که حتما در جریان هستید، با توجه به گستردگی بستر اینترنت در سراسر جهان، این روزها ایجاد یک وب سایت می تواند به شما کمک کند تا خدمات و یا تولیدات مجموعه خود را به راحتی به مردم سراسر دنیا معرفی کنید. به طور کلی می توان گفت که وب سایت، به عنوان رسمی ترین راه برای تبلیغات شناخته می شود.
در سال های اخیر، کمتر مجموعه ای پیدا می شود که دارای یک وب سایت مخصوص و منحصر به فرد برای خود نباشد. بسیاری از مجموعه های تولیدی، آموزشی، خدماتی، رفاهی و… برای معرفی بهتر خود به مخاطب از قابلیت های یک وب سایت حرفه ای استفاده می کنند. این موارد دلیلی برای تاثیر گرافیک سایت بر جذب مخاطب به شمار می روند.
فهرست مطالب
- طراحی گرافیک چیست؟
- طراحی گرافیکی به چند حالت دسته بندی میشود؟
- اهمیت طراحی گرافیک وبسایت چیست؟
- تأثیر طراحی گرافیک در تبلیغات چیست؟
- معرفی انواع روش های طراحی گرافیک سایت
- چگونه گرافیک سایت را مخاطب پسند کنیم؟
- معرفی ۶ دلیل مهم که چرا طراحی گرافیک در تبلیغات نقش حیاتی دارد
- سخن پایانی و سوالات متداول
طراحی گرافیک چیست؟
طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین (Graphic design) فرایند ارتباطات بصری و حل مسئله از طریق استفاده از اشکال، فضا، تصویر و رنگ است. در واقع یک طراح گرافیک با استفاده از ترکیب رنگها، نمادها و تصاویر تلاش میکند که به صورت تصویری، ایدهها و پیامها را نمایش دهد. به طور ساده، دست یه بصری سازیِ همه چیز میزند.
طراحی گرافیکی به چند حالت دسته بندی میشود؟
کنجکاوانه
طراحی گرافیک در واقع هنر ترغیب مخاطب وتشدید حس کنجکاوی برای ثبت ماندگار برند در ذهن مخاطب است. افراد تنها چند لحظه پس از مواجه شدن با یک برند، لوگو یا طراحی، احساس خود را نسبت به آن مشخص میکنند. بنابراین اینکه هویت بصری برند شما برای مخاطب ترغیب کننده باشد، از ویژگی های بسیار مهم برند محسوب می شود.
زیبا
هدف اصلی گرافیک جلب توجه مخاطبان هدف میباشد، و زیبایی بصری دراین زمینه موثرترین نقش را ایفا میکند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله نرم افزارهای گرافیکی را بخوانید.
بسیاری از مخاطبان در لحظات اولیهی مواجه شدن با تبلیغات بصری یک برند تصمیم می گیرند که به آن بیشتر نزدیک شوند یا از آن دور شوند. بنابراین بسیار مهم است که از طرح هایی استفاده نمایید که زیبا و چشم نواز باشند.
کارا
چنانچه طراحی ها را به بهترین شیوه ی ممکن به کار بگیرید، اهداف سازمانیتان با کارایی بیشتری برآورده خواهد شد. در طراحی گرافیک باید بر روی پیامی که قصد داریم به مخاطب منتقل شود، تمرکز کنیم. هیچ شرکتی دوست ندارد که مخاطب را به هنگام مشاهدهی طرحهای گرافیکی خود سردرگم کند! بنابراین همیشه باید در پس طراحیها مقصودی وجود داشته باشد و این مقصود، به بهترین شیوه، مخاطب را هدایت کند.
استراتژیک
طراحی گرافیک نیز بایستی مانند هر فرآیند دیگری در کسب و کار، استراتژیک باشد. قبل از اتخاذ هر تصمیمی در ارتباط با طراحی، بایستی تحلیل و بررسی دقیقی در خصوص اهداف سازمان و مخاطبان هدف انجام گیرد تا استراتژی کار و نحوهی اجرای آن مشخص گردد. بنابراین اینکه کار طراحی گرافیک را خودتان برعهده بگیرید، نمیتواند همیشه ایده ی خوبی باشد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله طراحی لوگو را بخوانید. بهتر است این وظیفه را به کارشناسانی واگذار نمایید که در زمینهی طراحیهای استراتژیک متخصص باشند
اهمیت طراحی گرافیک وبسایت چیست؟
طراحی گرافیک بخش مهمی از معرفی شرکت به دیگران و یکی از مهمترین پایههای بازاریابی هر برند تجاری، سازمانی و اداری به شمار میرود. هر سازمان، شرکت هویت منحصر به فردی دارد که باید از طریق جلوههای نمایشی به مخاطبان منتقل گردد. طرحهای گرافیکی که باید از طریق ابزارهای بازاریابی ، مخاطب منتقل شود و به آنان نشان دهد که چه پیامی برایشان دارید و وجه تمایز شما با رقبایتان چیست.
طراحیهای زیبا ومفهومی باعث می شود تا مخاطبان جذب مطالعهی تبلیغات و بازاریابی شما شود. طراحی کاتالوگ، بروشور وبنر اگر بصورت حرفهای انجام شود نقش زیادی در هدایت کلیک کاربران به سمت سایت شما خواهد داشت. طراحی خوب می تواند توضیحات پیچیده را به نحو آسانتر و موثرتری به مخاطبان منتقل نماید؛ جذب مخاطب مرحله بعدی است که باید در سناریوی تبلیغاتی شما بخوبی پیش بینی شود.
تاثیری که طراحیهای حرفهای گرافیک بر روی مخاطبان دارد، نقش ویژه ای در موفقیت هر شخص، تجارت یا سازمان ایفا می کند چرا که یک عکس خوب، معرف بسیار مناسبی برای شما خواهد بود و به اندازه چندین خط توضیح انتقال پیام خواهد داشت. اولین نتیجه یک طراحی گرافیکی حرفهای انتقال این پیام است که “ما برای کار خود ارزش قائلیم “. حس اعتماد ناخوداگاهی که این پیام به مخاطبین شما منتقل میکند وی را کنجکاو به مطالعه ادامه این سناریو میکند.در طراحی سایت ، نکاتی مانند روانشناسی رنگها ، طراحی ایکونها و اسلایدها ، همه و همه در جذب مخاطب در اولین نگاه تاثیر بسیاری دارد تا جایی که حتی میتوان گفت در چند ثانیه اول مراجعه یک کاربر به سایت ، مهمترین نکته چشم نواز بودن ظاهر سایت است.
تأثیر طراحی گرافیک در تبلیغات چیست؟
مهمترین نکته در تبلیغات، جلب توجه مخاطب و ارتباط برقرار کردن با اوست و این همان وظیفهای است که طراحی گرافیک در تبلیغات بر عهده دارد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله اصول مقدماتی فتوشاپ را بخوانید. بر کسی پوشیده نیست که با هنر گرافیک، میتوان پیامِ صدها حرف و کلمه را در یک عکس یا پوستر و با استفاده از تصاویر جذاب و گیرا، به مخاطب انتقال داد. این همان معجزهی گرافیک در بازاریابی و فروش است.
به طور کلی تاثیر طراحی گرافیک در تبلیغات را میتوان در این ۵ مورد عنوان کرد:
- جلب توجه مخاطبان
- افزایش فروش و سود به علت تبلیغات موثر
- محبوبیت و رشد شبکههای اجتماعی
- افزایش ماندگاری مخاطب در سایت و رتبه سایت
- سرعت در انتقال پیام
- ماندگاری در ذهن مخاطب
معرفی انواع روش های طراحی گرافیک سایت
علاوه بر مبحث گرافیک سایت، لازم است بدانید که طراحی وب سایت ها به طور کلی از طریق 2 روش انجام می شود. روش اول روش استاتیک است. برای طراحی یک وب سایت به صورت استاتیک می توانید از 2 راه کار استفاده کنید. یکی از این راه کارها کد نویسی از طریق فایل های html است. روش دوم نیز فول فلش است. همان طور که از نام این روش مشخص است، برای انجام صفر تا صد آن از فلش استفاده می شود.
دومین روش طراحی گرافیک سایت، که در حال حاضر از طرفدار بیشتری برخوردار است، روش داینامیک می باشد. چنین وب سایت هایی از جذابیت بیشتری برخوردارند. به علاوه وجود قابلیت CMS در آن باعث می شود که کاربر، هرگاه که لازم باشد بتواند تغییرات لازم را روی وب سایت اعمال کند. این روش دیگر نیازی به انجام مراحل کد نویسی ندارد. همچنین امکانات حاصل از این روش بیشتر خواهند بود. در نتیجه مخاطبان سایت های داینامیک معمولا بیشتر از مخاطبان سایت های استاتیک هستند.
چگونه گرافیک سایت را مخاطب پسند کنیم؟
این روزها تقریبا تمامی افراد به دنبال راهی برای افزایش مخاطب یا بازدید کنندگان وب سایت های خود هستند. بهترین راه برای افزایش جذب مخاطب، طراحی یک گرافیک سایت جذاب و عالی است. اما چگونه می توانیم گرافیک سایت خود را مخاطب پسند کنیم؟ در ادامه به برخی از مهم ترین راه ها برای افزایش مخاطبین سایت اشاره خواهیم کرد.
استفاده از یک طراح خوب و حرفه ای:
برای این که گرافیک سایت شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد، باید حتما از یک طراح مسلط و متخصص استفاده کنید. چنین طراحی به قوانین و اصول جذب مخاطب برای سایت مسلط است. بنابراین می تواند با استفاده از دانسته های خود، سایت شما را برای مخاطب جذاب کند.
عدم تقلید از رقبا:
باید دقت داشته باشید که در طراحی گرافیک سایت از رقبای خود تقلید نکنید. گرافیک وب سایت شما باید اختصاصی طراحی شود. در صورتی که از قالب بندی، محتوا و… رقبا تقلید کنید، کیفیت و ارزش سایت شما پایین خواهد آمد. در نتیجه مخاطبین سایت شما کاهش پیدا خواهند کرد.
استفاده از نرم افزارهای به روز:
نقش نرم افزار در طراحی یک گرافیک سایت با کیفیت و موفق، غیر قابل انکار است. برای این که نرم افزارهای لازم برای طراحی گرافیک از کیفیت بیشتری برخوردار شوند، لازم است که به صورت مداوم آن ها را به روز رسانی کنید. حتما می دانید که تکنولوژی طراحی گرافیک روز به روز در حال پیشرفت است.
از این رو ممکن است با هر آپدیت نرم افزار قابلیت های جدیدی به آن اضافه شود. در این صورت شما می توانید به قابلیت های بیشتری برای طراحی گرافیک وب سایت دسترسی داشته باشید. این مسئله نیز باعث افزایش جذب مخاطب در وب سایت شما خواهد شد.
استفاده از خدمات یک شرکت طراحی گرافیک معتبر:
زیادی در سطح کشور فعالیت می کنند. شما باید یکی از معتبرترین و بهترین مجموعه های طراحی گرافیکی را پیدا کرده و کار خود را به آن مجموعه بسپارید. اما چطور می توان بهترین مجموعه طراحی گرافیک سایت را پیدا کرد؟ برای این کار تنها کافی است از کارهای قبلی مجموعه های مختلف دیدن کنید. در این صورت می توانید به کیفیت کار و میزان جذب مخاطب شرکت های مختلف گرافیکی پی ببرید.
معرفی ۶ دلیل مهم که چرا طراحی گرافیک در تبلیغات نقش حیاتی دارد
خلاقیت و طراحی گرافیک در تبلیغات نقش مهمی در بازاریابی دیجیتال دارد.هر شرکتی چه نوپا و چه با قدمت، برای رشد کسب و کار و بهتر ارتباط برقرار کردن با مخاطب، نیازمند طراحی تبلیغات حرفه ای است. در واقع استفاده از تصاویر گرافیکی جذاب در محتوا و انتقال پیام به روشی خلاقانه، ابزار درستی برای پیروزی در رقابت تنگانگ بین برندهاست.
1. محبوبیت و رشد شبکه های اجتماعی با خلاقیت در تبلیغات
اگر محتوای شما در شبکه های اجتماعی دارای طراحی خاص و جذاب باشد، بازدید بیشتری خواهید داشت. تصاویر جذاب، بین صفحه مجازی شرکت و مخاطبانِ آن، ارتباط ایجاد کرده و آنها را به خرید یا دریافت خدمات، تشویق میکند. در واقع، گرافیک زیبای پیج و خلاقیت با طرحهای تصویری و کارآمد، در افزایش تعداد بازدید و مشارکت مطلوب بین برند و مخاطبان، تاثیر قابل توجهی گذاشته و میتواند یک شرکت را به سطح بالاتری سوق دهد.
2. طراحی گرافیک در تبلیغات عامل جلب توجه است
خلاقیت و طراحی گرافیک در تبلیغات ، باعث میشود توجه مشتریان به خود را بیشتر جلب کنید. با بررسی یک مثال این مورد را بهتر متوجه خواهید شد.
وقتی به صفحه اکسپلور اینستاگرام، یا حتی به یوتیوب وارد میشوید، چه چیزی برای شما عامل اصلی برای انتخاب پست و در واقع کلیک کردن روی آن است؟ مطمئناً عامل اصلی و اولیه برای انتخاب، همان تصویری است که میبینید. اگر این تصویر در نگاه اول برای شما جذاب باشد کلیک میکنید، در غیر اینصورت نادیدهاش میگیرید.همین امر اهمیت تصاویر و طراحی گرافیک در آنها را ثابت میکند.
3. افزایش فروش و سود به علت تبلیغات موثر
طراحی گرافیک در تبلیغات ، فرصتِ فروش و سود شما را افزایش میدهد. مردم به هر چیزی که طراحی منحصر به فردی داشته باشد، جذب میشوند. اگر شما به خوبی از طراحی گرافیک در تبلیغات استفاده کرده باشید و اصول تبلیغ نویسی را هم رعایت کرده باشید، میتوانید مطمئن شوید که پیامتان به دست افراد بیشتری رسیده و طبیعتا افراد بیشتری هم وارد قیف بازاریابی شما خواهند شد. به این ترتیب خیلی ساده، فروش و سودتان رشد میکند.
4. انتقال پیام و حل مسائل سریع تر می شود
بیشتر اوقات کلمات نمیتوانند اطلاعات برند شما را منتقل کنند، داشتن عکسهای مرتبط با محتوای اصلی باعث گیرایی بیشتر و سریعتر در مطالب میشود. یک طراح گرافیکی خوب، میتواند محتوا را در قالب گزارشها، نمودارها و تصاویر ارائه دهد. با طراحی گرافیکی، شرکتها میتوانند بدون اینکه تلاش زیادی انجام دهند، از فرصت انتقال پیام به مشتری استفاده کنند. با این روش، مشتریان میتوانند به راحتی بفهمند که این محصول یا خدمت برای آنها مناسب است یا نه.
5. افزایش ماندگاری مخاطب در سایت و رتبه سایت
طراحی گرافیک در تبلیغات و محتواهای سایت، باعث جذب کاربران و بالارفتن بازدید سایت شما خواهد شد. بیش از ۹۴ درصد افراد، بیشتر از محتوا به تصاویر جذب میشوند. با طراحیهای خلاقانه و کاربرپسند گرافیکی برای وبسایتتان، میتوانید ضمن زنده نگه داشتن وبسایت، ماندگاری مخاطب در سایت را افزایش داده و رتبههای بهتری در الکسا و گوگل بگیرید. تصاویرِ بیشتر در محتوا و همچنینی سئوی تصاویر، خود عامل بهبود خوانایی و سئوی کلی سایت میشود.
6. ماندگاری در ذهن مخاطب
طراحی گرافیک در تبلیغات و هر جایی که شما در ارتباط با مخاطب خود هستید؛ ابزار بسیار خوبی برای برندینگ و در یادِ مخاطب ماندن است. شما میتوانید با طراحی گرافیکی منحصر به برندتان، در ذهن مخاطب جا خوش کنید. به این ترتیب هر زمان که مخاطبتان، به محصول یا خدمتی مرتبط با کسب و کار شما نیازمند شود، شما را به یاد خواهد آورد. قرار گیری در ذهن مخاطب، ارزش بسیار بالایی برای یک برند دارد.
سخن پایانی
شما در این مقاله با اهمیت طراحی گرافیک وبسایت آشنا شدید. همچنین از تاثیرات آن در جذب مخاطبین آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.
سوالات متداول
وقتی کسی می پرسد استفاده از طراحی وب سایت چیست؟ یا چرا ما به یک وب سایت نیاز داریم؟ ما دلایل ایجاد وب سایت را لیست کرده و مزایای طراحی وب سایت را ذکر خواهیم کرد که از هزاران مورد ذکر شده ما! اما اگر بخواهیم فقط یک دلیل برای توسعه یک سایت بیان کنیم ، باید بگوییم که امروزه استفاده از اینترنت ، دستگاه های تلفن همراه و اینترنت به قدری عادی شده است که اگر هنگام جستجو در فضای مجازی خود را پیدا نکنید ، برای افراد به معنای داشتن اصلا وجود خارجی وجود ندارد!
برنامه های زیادی وجود دارد که می تواند برای ایجاد وب سایت مورد استفاده قرار گیرد. برخی از این برنامه ها قدیمی و برخی دیگر جدید هستند. همچنین می توان با برخی از آنها کل سایت ایجاد کرد ، اما از برخی دیگر فقط در یک مرحله خاص از مراحل طراحی سایت استفاده می شود. اما در اینجا انواع نرم افزار طراحی وب سایت وجود دارد:
۱.طراحی سایت با دریم ویور ۲.طراحی سایت با adobe xd ۳.طراحی سایت با ادوبی میوز ۴.طراحی سایت با ایلوستریتور ۵.طراحی ظاهر سایت با فتوشاپ ۶.طراحی سایت با شیرپوینت ۷.طراحی سایت با فرانت پیج ۸.طراحی سایت با کدایگنایتر