نماد سایت مجله آموزشی UX

محتوا صوتی چیست؟ + چگونه می‌توان به تولید محتوای صوتی پرداخت + معرفی وسایل لازم برای تولید محتوا صوتی

محتوا صوتی

محتوای صوتی هر نوع ماده یا اطلاعات منتشرشده‌ای است که از طریق گوش دادن مصرف می‌شود , می‌تواند راهی مفید برای انتقال داستان، فرهنگ و … باشد. تولید محتوا صوتی نیز مانند تولید محتوا متنی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شبکه­ های اجتماعی به وضوح نشان داده ­اند که نباید از وجود آن غافل بود. تولید محتوا صوتی نیز مانند وبلاگ نویسی انقلابی عظیم اما سریع­تر در دنیا به پا کرده است.این محتوا مانند پادکست­ ها، کتاب­های صوتی یا رادیوهای اینترنتی در صورتی که با کیفیت تولید شوند می­توانند در دیجیتال مارکتینگ و رشد کسب و کارها بسیار موفق عمل کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه تولید محتوا صوتی و وسایل لازم برای ایجاد آن توضیح دهیم.


فهرست مطالب


محتوا صوتی چیست؟

محتوا صوتی هر نوع اطلاعات منتشر شده­ای است که از طریق گوش دادن مصرف می­شود. به عبارتی هر زمان که شما صدایی را ضبط کرده و در وبسایت یا یکی از شبکه­ های اجتماعی آن را منتشر می­کنید در حقیقت یک محتوا صوتی تولید کرده ­اید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تولید محتوا چیست را بخوانید. این نوع محتوا شامل هر نوع سرگرمی شنیداری و یا بازاریابی مانند پادکست ­ها. کتاب­های صوتی و مهارت­های دستیار صوتی هوش مصنوعی (AI) می­شود. محتوا صوتی را می­توان از طریق دستگاه­هایی مانند بلندگوهای رایانه، هدفون یا بلندگوهای هوشمند پخش کرد.

مصرف دیجیتال صدا به سرعت در حال رشد است و گزارشات نشان داده ­اند که بیش از نیمی از محتوای صوتی بر اساس تقاضا تا سال ۲۰۲۰ پخش می­شود. این در واقع نشان دهنده تغییرات مداوم اولویت­های شونده است. مردم بیش از هر زمان دیگری به محتوا صوتی روی آورده ­اند اما به احتمال زیاد کمتر آن را از طریق پخش رادیوی سنتی دریافت می­کنند.

پادکست چیست؟

نوعی از محتوا صوتی است که از عوامل اصلی تحریک این تحول به شمار می­رود و افزایش تعداد مخاطبین از نظر بازاریابان و مبلغین بی­ توجه نبوده است. گزارشات IAB نشان داده ­اند که درآمد آگهی­ های صوتی دیجیتال در سال ۲۰۱۷ از ۱٫۶ میلیارد دلار فراتر رفت و این یعنی سی و نه درصد بیشتر از سال ۲۰۱۶٫

واضح است که شرکت­های بیشتری به تولید محتوا صوتی روی آورده و خواهان این هستند که مشتریان با برندهای تجاری از این طریق ارتباط برقرار سازند. برای خواندن یک مطلب، شما باید آرام نشسته و تمرکز کنید. تماشای فیلم نسبت به خواندن تمرکز کمتری نیاز دارد اما هنوز هم باید بی­حرکت باشید. اما در مقابل، صدا می­تواند هنگام انجام چند وظیفه، در زمان رفت و آمد، در ورزشگاه، هنگام انجام کارهای منزل و یا حتی شب هنگام در رختخواب به راحتی گوش داده شود.

لازم به ذکر است که این روزها همه تحت فشار مشکلات روزمره قرار دارند. در حقیقت هر روز زمان کافی برای خواندن وبلاگ و یا تماشای فیلم وجود ندارد. اما با تولید یک محتوا صوتی، شما می­توانید به راحتی مخاطبین خود را در برنامه خود نگه داشته و آنها را با نام تجاری خود و هر آنچه که باید در مورد شما بدانند آشنا سازید. و به نوعی برندینگ و برند سازی را از این طریق انجام دهید.

چگونه می‌توان به تولید محتوای صوتی پرداخت؟

به‌طور‌معمول با استفاده از سه تکنیک زیر می‌توان به تولید محتوای صوتی پرداخت:

نمونه‌های محتوای صوتی چیست؟

در زیر فهرستی از برترین انواع محتوای صوتی ذکرشده است.

چرا تولید محتوا صوتی در حال افزایش است؟

با نگاه به جلو می­توان نتیجه گرفت که آینده برای تولید محتوا صوتی همچون تولید محتوای متنی بسیار روشن به نظر می­رسد. ظهور تلفن­های هوشمند، ۴G و خدمات پخش، گوش دادن به تقاضا را بیش از گذشته آسان نموده است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله استراتژی محتوا در اینستاگرام را بخوانید. علاوه بر این، در حال حاضر دستیارهای صوتی و بلندگوهای هوشمند زمینه جدیدی را برای محتوا صوتی فراهم آورده­اند.

تحقیقات جونیپر (Juniper Research) پیش­بینی نموده است که تا سال ۲۰۱۹ فقط در ایالات متحده بیش از ۹۰۰ میلیون دستگاه مجهز به صدا در حال استفاده خواهند بود، چیزی در حدود ۹۵ درصد افزایش نسبت به امروز.ابزارهای هوشمند و تعاملی، قطعا تجربه گوش دادن را تغییر داده ­اند. با عادی شدن اتومبیل­های متصل به اینترنت، گوش دادن به پادکست­ها به اندازه روشن کردن رادیو راحت خواهند بود و این احتمالا باعث افزایش چشمگیر در درخواست تولید محتوا صوتی خواهد شد.

معیارهای لازم برای چگونگی تولید محتوا چیست؟

در این بخش از مقاله، ما قصد داریم روش‌های امتحان شده و واقعی برای تولید محتوای محرک و جذاب را برای شما بیان کنیم. همچنین عناصر اساسی برای داشتن یک وب‌سایت موفق را نیز برای شما توصیف می‌کنیم و در ادامه به آموزش تولید محتوای صوتی که یکی از انواع محتواهای یک وب‌سایت است، می‌پردازیم. محتوایی که شما تولید می‌کنید باید به‌اندازه‌ای جذاب باشد تا مخاطبان شما به‌طور مداوم از سایت شما بازدید کرده و منتظر انتشار محتوای بعدی شما باشند.

یکی از مواردی که باید برای تولید محتوا به آن دقت نمایید، توجه به علایق بازدیدکنندگان وب‌سایت شما است و به این سؤال بپردازد که چه چیزی برای آن‌ها مفید است و چگونه می‌توان تجارت خود و زندگی مردم را بهبود بخشید. برای تحقق این امر، محتوای قوی باید در قالب محصولات، خدمات و ویژگی‌های عقلانی تولید شود. این در حالی است که این محتوا به‌طور مداوم باید در حال پیشرفت باشد.

برای اینکه بدانیم چگونه تولید محتوا کنیم، در ادامه برای شما بهترین روش‌های تولید یک محتوای خوب، جذاب و محرک را بررسی نموده‌ایم. بدون تردید از این روش‌ها می‌توان برای تولید انواع محتواهای صوتی نیز استفاده نمود و با استفاده از آن به آموزش تولید محتوای صوتی نیز پرداخت.

بررسی روش‌های آموزش تولید محتوای صوتی

روش‌های مختلفی برای آموزش تولید محتوای صوتی وجود دارد. آنچه مهم است کارآمدی این روش‌ها و ساده بودن یادگیری آن است.

مهم‌ترین نکته در تولید محتوا برای پادکست چیست؟

برای تولید محتوا برای پادکست، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، انتخاب موضوع مناسب است. انتخاب موضوعی که دوست دارید در مورد آن صحبت کنید، سنگ بنای پادکست است. این مسئله حتی در آموزش تولید محتوای صوتی اولین چیزی هست که باید به علاقه‌مندان تولید محتوا آموزش داده شود. انتخاب موضوع مناسب نه‌تنها به شما در تولید محتوای جذاب کمک می‌کند بلکه عامل کلیدی در ایجاد مداوم قسمت‌های جدید برای لذت بردن پیوسته مخاطبان از محتوای شما است.

اگر در تلاش برای جذب مخاطب هستید ولی موفق نشده‌اید، یک قدم به عقب برگردید و موضوع پادکست خود را مرور کنید و اگر به این نتیجه رسیدید که مشکل از موضوع شما است، بهتر است پادکست جدیدی را بر اساس موضوعی که دوست دارید شروع کنید تا اینکه به چیزی بپردازید که مخاطبان شما را خسته می‌کند. اگر نمی‌توانید پادکستی بسازید که همه را خشنود کند. بهتر است تمرکز خود را بر روی شنوندگان خاص بگذارید که بیشترین ارزش را برای محتوای شما قائل هستند.

لوازم تولید محتوا صوتی چیست؟

برای تولید یک محتوا صوتی با کیفیت باید سه نکته مهم را در نظر داشته باشید؛ به عبارتی اگر می­ خواهید به سراغ تولید محتوا صوتی بروید باید وسایل زیر لازم و ضروری خواهند بود:

۱- از صدای خود به نفع خود استفاده کنید

انواع مختلفی وبینارها (به همایشی گفته می‌شود که در فضای وب و به صورت مجازی برگزار شود) وجود دارد که به نظر من ترجیح با مواردی است که تصاویر آنها با نمایش رادیویی همراه است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آموزش گام به گام زبان انگلیسی در تلگرام را بخوانید.

رادیو در اینجا از یک قدرت بی­نظیر برخوردار است: صداهای جذاب از طریق مکالمات تأمل برانگیز، داستان ­سرایی و صدایی عالی که مخاطبین ارتباط برقرار می­کند. وبینارها هم از همین ویژگی برخوردار هستند؛ آنها راهی برای برقراری ارتباط با اطرافیان و الهام بخشیدن به آنها برای تمایل به مکالمه مستقیم هستند.
اما آیا می­دانید که در محتوا صوتی چگونه با مردم ارتباط برقرار کرده و برداشت مثبتی ایجاد نماییم؟ فراموش نکنید چه حضوری و چه مجازی، افراد سرگرمی را به آموزش ترجیح می­دهند. از این رو، تحریک عاطفی فرد اولین قدم برای ایجاد یک برداشت صوتی مثبت است.

مجریانی که می­ خواهند از عوامل انسانی مرتبط با مخاطب استفاده نمایند، بر روی صحبتِ با احساس، استفاده از عطف، تغییر سرعت صحبت کردن و در نهایت تغییر لحن صوتی در محتوا صوتی خود تمرکز می­کنند. پس یکی ابزارهای مهم برای تولید محتوا صوتی، صدای مناسب و درجه یک است. دلیلی که با شنونده ­ها به خوبی ارتباط برقرار سازد.

۲- با کاربرد صحیح فناوری، تجربه صوتی مخاطب را به حداکثر برسانید

ممکن است که شما از صدای خوبی برخوردار بوده و بهترین محتوا را نیز از قبل تهیه کرده باشید، اما اگر مخاطبین شما نتوانند به راحتی صحبت­های شما را بشنوند، تجربه آنها ناقص خواهد ماند. جذابیت صدا با باز تولید صادقانه صدای مجری آغاز می­شود. بهتر است این­گونه بگوییم که صدای گوینده باید با تجهیزات با کیفیت همراه باشد. زنجیره ارزش صوتی مجری باید متشکل از موارد زیر باشد:

۳- به محیط پیرامون خود بسیار توجه کنید

اولین قانون در ضبط صدا این است که اگر شما می­توانید آن را بشنوید پس میکروفون هم می­تواند. گویندگان در اتاقی که در آن صدای پس زمینه وجود دارد کار نمی­کنند، اتاقی که صدای اتوبان و شلوغی اتومبیل­ ها می ­آید یا جایی که افراد در آنجا با هم صحبت می­کنند. برای ایجاد یک محیط کنترل شده و محیطی که پژواک­ ها را از بین ببرد موارد زیر را رعایت کنید:

با کنترل محیط می­توانید صداهای ناخواسته را در لذتی که قرار است مخاطب از صدای شما داشته باشید از بین ببرید.

معرفی نرم افزارهای تولید محتوا صوتی

نرم افزارهای زیادی برای تولید محتوا ارزان صوتی وجود دارند که در اینجا به چند مورد از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

۱- Audacity

Audacity یک ویرایشگر صوتی بسیار حرفه­ای با منبع باز است. این ویرایشگر مولتی ترک (multi-track: صداها و سازهای آن به صورت تفکیک شده در دسترس و به طور جداگانه قابل ویرایش هستند) به شما کمک می­کند تا هر صدایی را به راحتی ویرایش کنید. این نرم افزار این امکان را به شما می­دهد تا فایل­های ورودی یا خروجی متعددی در قالب MP3، WAV، OGG، FLAC و بیشتر داشته باشید.

امکانات :

۲- محتوا صوتی Adobe Audition

Adobe Audition یکی از بهترین نرم افزارهای تولید محتوا صوتی است که شامل شکل موج و نیز نمایش مولتی ترک برای تولید، میکس، ویرایش و بازیابی محتوا صوتی می­شود.

این ایستگاه کاری برای سرعت بخشید به جریانات کاری تولید فیلم و صوت طراحی شده است.

امکانات :

۳- Wavepad

Wavepad یک نرم افزار ویرایش صدا با امکانات کامل است. شما می­توانید با Wavepad موسیقی و صدا را به راحتی ضبط و ویرایش نمایید. آن همچنین از اکو، تشدید (amplification) و تسهیلات کاهش صدا پشتیبانی می­نماید.

امکانات :

۴- Ashampoo Music StudiO

Ashampoo Music Studio یک نرم افزار محبوب موسیقی است که به راحتی صدا را ویرایش کرده و آن را سازماندهی می­نماید. شما می­توانید با این نرم افزار تنها با چند کلیک ساده صدای ترکیبی تولید کنید

امکانات :

۵- FL Studio

FL Studio یک محیط تولید موسیقی است که به شما در ساخت، ویرایش، تنظیم، ضبط و میکس موسیقی به راحتی کمک می­نماید. آن همچنین به شما این امکان را می­دهد تا به سرعت الگوهای صوتی و توالی را ایجاد کنید. این برنامه در افزودن هارمونی و ملودی­ها به شما کمک می­نماید.

امکانات :

مزایای تولید محتوا صوتی چیست؟

از مزایای محتوا صوتی می­توان به طور خلاصه به موارد زیر اشاره نمود:

بررسی عوامل مؤثر بر هزینه تولید محتوای صوتی

برندهای بزرگ در حال حاضر سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه‌ی بازاریابی صوتی انجام می‌دهند و تخمین زده می‌شود که هزینه بازاریابی صوتی این برندهای بزرگ در سال ۲۰۲۰ از ۲۰ میلیارد دلار نیز بگذرد.

هر نوع تولیدکننده‌ای می‌تواند برای پیشرفت شرکت خود در امر بازاریابی از محتوای صوتی استفاده کند اما قبل از آن می‌خواهد بداند که هزینه تولید محتوای صوتی چقدر است؟ و این هزینه تحت تأثیر چه عواملی است؟ هزینه تولید محتوای صوتی تحت تأثیر عوامل زیر است:

سخن پایانی

شما در این مقاله با محتوا صوتی آشنا شدید.همچنین از آموزش و امکانات لازم آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

جستجوی صوتی (Voice Search) و سئو صوتی (Voice SEO) چیست؟

بهینه سازی جستجوی صوتی یا SEO صوتی، عملی است که می تواند محتوا را از طریق جستجوی صوتی معمولاً با استفاده از گوشی هوشمند، بلندگوی هوشمند یا یک دستیار صوتی، جستجو کند. هنگام جستجوی چیزی در یکی از این دستگاه ها، کاربران به جای تایپ کردن کلمات؛ با حرف زدن دستوراتی را بیان می کنند که مرورگر، کلمات آنها را تشخیص و جستجو می کند.

برای حذف صدای محیط از فایل صوتی چه کنیم؟

بهترین نرم افزار حذف نویز اضافه از صدا در کامپیوتر ادوبی اودیشن (Adobe Audition) نام دارد. و بهترین اپلیکیشن حذف صدای محیط از صدای اصلی، نویز ردیوسر (Noise Reducer) است. برای یادگیری استفاده از آنها کافیست در گوگل جستجو کنید.

خروج از نسخه موبایل